En lördag i Amsterdam

amsterdamFör två veckor sedan vaknade jag och min kompis Ella upp i ett gråmulet Amsterdam. Regnet till trots bestämde vi oss för att fånga dagen och satte kartnålen i Google Maps på området De Negen Straatjes, de nio gatorna. 
 
toki
Först ett litet stopp för promenadkaffe och något att tugga på. Vi hamnade på Toki (Binnen Dommersstraat 15).
 toki
Fin meny!
 
skoOch fint golv som vi studerade medan de fixade vårt kaffe.
 
hyllaNär det regnade som mest smet vi in på möbelaffären Moooi (Westerstraat 187). Där fanns det en hel del snygga saker, typ bollamporna ovan och den gula hyllan. Dock kändes allt ruskigt dyrt, så det fick mer bli inspiration än köp.
 
lampor
Sedan var vi framme vid de nio gatorna. Det är, som namnet antyder, ett område om nio närliggande gator, fullt med trevliga små butiker, caféer och vintageaffärer. Lite söderfeeling om man ska jämföra med något i Stockholm. Vi hamnade först i en affär med en egen liten lampinstallation längst in.
 
mendo
Efter det klev vi in på Mendo (Berenstraat 11) som är en helt fantastisk bokaffär med fokus på konst- & designböcker. Kolla vad fint de hade gjort det i skyltfönstret också, med stora magnoliakvistar och snittblommor.
 
mendoHimlen! Så mycket härliga böcker att bläddra i, jag och Ella fastnade här i säkert en halvtimme… Jag kan sakna en sådan här riktigt bra designbokaffär i Stockholm, typ i stil med Taschen. Det närmsta är väl Papercut, men de fokuserar ju främst på tidningar.
 
mook pancakes
Efter att ha fastnat så länge fick vi nästan bråttom. Vi skulle nämligen möta upp min kompis Majsan som bor i Amsterdam och planen var brunch på MOOK Pancakes (De Clercqstraat 34).
  
julia + majsanHej hej!
 
pancakesDet fanns så många olika sorters pannkakor att välja på, men till slut gav jag efter för min hunger och valde en matig variant med grillade grönsaker, hummus och avokado. Riktigt gott!
 
julia + majsan
Sedan blev det catch up på livet och allt som hänt sen sist och våra tre munnar gick i ett.
 
amsterdamTill sist tog vi oss ut i regnet igen och Majsan guidade oss till några bra butiker.
 
tits
Bland annat T.I.T.S (De Clercqstraat 78), som står för This Is The Shit. De hade så mycket fina saker! Ett tips är att följa dem på Instagram, man blir glad.
 
rosa
Typiskt snyggt med butiker med rosa väggar, särskilt i kombination med grönt. Perfekt färgskala.
 
butikVi gick också till Hutspot Amsterdam (Rozengracht 204) som påminde ganska mycket om Grandpa med en mix av kläder, inredning och accessoarer. Väldigt skandinaviskt och fint.
 
amsterdam
Sedan gjorde vi upp middagsplaner för kvällen, sa ”vi ses snart!” till Majsan och gjorde ett misslyckat försök till att åka buss. Efter dubbla biljettköp och en hel del krångel lyckades vi i alla fall ta oss till vårt mål:
 
Stedelijk Museum
Stedelijk Museum (Museumplein 10), som är Amsterdams moderna konstmuseum. Här kan jag eventuellt ha sagt ”gör något kul!” till Ella som fotoinstruktion…
 
konst
 
konst
Sedan ägnade vi några timmar åt att kolla på konst. Vi konstaterade båda att vi tycker att fotokonst blir rätt enformigt efter ett tag, i alla fall när det bara är svartvita porträttbilder. Då var det roligare med den fasta utställningen.
 
konst
Kände mig dock inte superimpad av museet, men kanske var det bara en dålig dag för mig att kolla på konst. Det bästa verket var i alla fall en videoinstallation som visade en person som satt och sökte på massor olika YouTube-klipp, alltifrån Braveheart-spinoffs och instruktionsfilmer för hur man spelar synt till en demo av en mänsklig robot. Ändå väldigt relaterbart och ett så tydligt sätt att kapsla in en bit av nutiden.
 
ellaEfter det kulturella besöket gick vi till mataffären och köpte allt som är gott, dvs ost, kex, fikonmarmelad, mango, chips och rödvin. Sedan återvände vi till hotellet och festade loss på allt och gjorde oss i ordning.
 
rainarai
Vid nio mötte vi upp Majsan igen på den nordafrikanska restaurangen Raïnaraï (Polonceaukade 40). Där möttes vi av Happy Birthday med Stevie Wonder på högsta volym och inom loppet av en halvtimme hade inte mindre än fyra olika bord på restaurangen hunnit fylla år och få in efterrätter med ljus. Det var nästan så att vi ville låtsas att någon i vårt sällskap hade födelsedag, bara för att få samma upplevelse.
 
mossels & ginEfter att det bara var vi och personalen kvar bestämde vi oss för att kila vidare till en bar runt hörnet som heter Mossel & Gin (Gosschalklaan 12). De serverar olika skaldjursrätter och gindrinkar, så vi testade ett gäng av de sistnämnda innan vi rundade av kvällen vid ett. Sedan var lördagen i Amsterdam slut!
 

En söndag i februari

Jag tänkte att jag skulle göra som back in the days och bära runt på min kamera under en dag och dokumentera vad jag gör. Det blir ju generellt ganska få sådana här inlägg i den här bloggen nu för tiden, mest för att jag jobbar de flesta dagarna och på mitt reklamkontor finns det inte så mycket att visa upp. Men också lite för att det av någon anledning känns jobbigare att vara ”den där personen med kamera som ska dokumentera allt” nu än vad det gjorde för några år sedan. Jag vet inte riktigt vad det beror på och om det går att bota på något bra sätt. Fråga nummer ett att ställa sig är väl om det ens är värt det – vad tycker ni? Gillar ni den här typen av inlägg och vill ni ha fler? Fundera på det medan ni kikar igenom bilderna och lämna gärna en kommentar sen med vad ni kommit fram till!
 
morgonMin söndag började oväntat behagligt, trots nattliga eskapader under lördagen (tack resorb!). Jag vaknade pigg till solljus vid tio, klev upp och öppnade fönstret på glänt.
 
morgon
Sedan tvättade jag av ansiktet och la på en mask innan jag kröp ned i sängen igen med telefonen som sällskap och scrollade igenom alla mina flöden. Det kändes som ett rent genidrag att kombinera hudvård med slösurf.
 
frukost
Efter någon halvtimme klev jag upp och dukade fram en frukostbricka av det bättre slaget. Självklart med lite efterrättsgodis.
 
solSedan stökade jag runt i min lägenhet ett tag. Ni vet, diskade lite kaffekoppar, plockade undan några vilsna klädesplagg, njöt av solen som flödade in genom mina fönster. Min palm Olof (namngiven efter politikern, ja) har sett lite trött ut de senaste veckorna så jag flyttade honom till maximal solplats. Hoppas det hjälper!
 
tavla
Jag passade också på att fixa en bättre upphängning för den här postern som hängt snett det senaste halvåret.
 
outfitSedan klädde jag på mig och försökte knäppa av en vettig outfitbild. Jag testade typ alla hörn i vardagsrummet men inget blev bra och minerna blev konstiga och kroppen skev. Ni fattar. Här är den bästa bilden i alla fall.
 
bro
Med Däggdjur i öronen promenerade jag hemifrån med sikte på Östermalm. Jag älskar att gå över Skanstullsbron och höra på musik. Det är helt klart min bästa lyssnarsträcka.
 
stockholmStockholm var extra charmigt idag och visade upp sin bästa sida. Hade det varit en person hade jag nog blivit kär i hen.
 
hallwylskaJag gick till Hallwylska museet för att kika på utställnigen Colour Emotions som jag läst om. Dock råkade jag komma precis samtidigt som något performance var igång för tio sekunder efter att jag gått in genom porten hörde jag ett argt skrik. Jag hann bli lite orolig innan jag förstod att det var en del av utställningen och inte någon som tappat det helt.
 
hallwylska
Så jag kikade in lite i ett färgglatt rum under tiden som performancet var igång, det var inte riktigt läge att klampa in mitt i kände jag.
 
hallwylskaSedan kollade jag runt lite mer, blev dock inte superimponerad, innan Markus ringde och frågade om jag ville ta en fika. Sagt och gjort, vi stämde träff på Söder.
 
svan
Jag passerade några badsugna fåglar på vägen dit som såg fina ut genom kameran. En sak ni kanske inte visste är att jag är rädd för väldigt många djur. Svanar till exempel, de känns sjukt aggressiva och farliga med sin vassa näbb och sina stora vingar. Hu! Jag höll mig på säkert avstånd.
  
stockholmSedan tog jag dagens sista bild för sedan gick solen ned och jag orkade inte fota mer. Och ja, egentligen hände väl inget mer spännande än att jag veckohandlade på Hemköp, åkte hem och lagade en svamp- och grönkålspaj samt läste ikapp hela min blogg-feed. Slut på februarisöndag!
 

Saker jag ska göra i helgen

öl
 
· dricka aw-öl på jobbet
 
· höra en kompis uppträda på Kåken
 
· sopa upp smulorna på köksgolvet
 
pizza
 
· äta pizza
 
· skapa ett par blogginlägg
 
· fira Karins & Annas födelsedagar
 
soffa
 
· ta sovmorgon
 
· planera och handla mat till den kommande veckan
 
· skriksjunga till powerballader på Natten
 

Galeries d'Anatomie comparée et de Paléontologie

 
· besöka ett museum
 
· ta på mig något snyggt
 
· gå ut med soporna
 
pioner
 
· köpa nya blommor
 
· krama mina kompisar
 
Jag tror det blir en fin helg! Vad ska ni hitta på?

Paris – dag III, första halvan

avokadotoast
 
ob la di
 
kaffe
 
avokadotoast
 
Min sista dag i Paris vaknade jag av regnsmatter mot rutorna och tunga moln på himlen. Efter att ha checkat ut från hotellet fällde jag upp mitt paraply och satte kurs mot ett fik jag hört gott om, Ob-La-Di. Därinne beställde jag kaffe och avokadotoast och tillbringade en lugn stund med min bok innan jag var redo för nya äventyr.
 
Jardin des Plantes
 
Jardin des Plantes
 
Jardin des Plantes
 
Efter lördagens promenerande på drygt två mil bestämde jag mig för att köpa en dagsbiljett och utforska Paris metro. Ett mycket klokt beslut skulle det visa sig och mitt första stopp skedde i närheten av Jardin des Plantes. Där skimrade växthuset i lila och de grusade gångarna fylldes av söndagshurtiga fransmän på löpturer. I övrigt märktes en påtaglig skillnad mot gårdagens välfyllda gator. Kanske berodde det på vädret eller faktumet att det var söndag eller rent utav båda sakerna, men det Paris jag mötte idag var mycket mer lugnt och stillsamt.
 
rosor
 
Jardin des Plantes
 
Jardin des Plantes
 
Förbluffad över lugnet strosade jag omkring för mig själv och upptäckte nya delar av parken. Det lätta regnet fick den välansade rosenträdgården att lukta helt magiskt. Skulle jag få välja en doft att spara på flaska och sälja som parfym skulle det helt klart vara nyregnade rosor i en fransk botanisk trädgård en stillsam söndag i maj.
 
Galeries d'Anatomie comparée et de Paléontologie
 
Galeries d'Anatomie comparée et de Paléontologie
 
Galeries d'Anatomie comparée et de Paléontologie
 
I kontrast till de romantiska rosorna bestämde jag mig sedan för att kila in på Galeries d’Anatomie comparée et de Paléontologie (ja, jag googlade den titeln) och kolla på skelett. Muséet ligger precis intill trädgården och rymmer mängder av skelett från både nutida och sedan länge utdöda djur. Lite creepy men väldigt häftigt också.
 
Galeries d'Anatomie comparée et de Paléontologie
 
Galeries d'Anatomie comparée et de Paléontologie
 
Fossilsamlingen högst upp var i tristaste laget för min smak, med undantag för några fina koraller, men annars gillade jag verkligen muséet. Dock var det ett minus att alla skyltar var på franska och latin. Lite mer information om alla tuffa skelett hade ju inte skadat även om jag kände igen många av djuren ändå.
 
Galeries d'Anatomie comparée et de Paléontologie
 
Galeries d'Anatomie comparée et de Paléontologie
 
Galeries d'Anatomie comparée et de Paléontologie
 
Efter någon timme därinne kände jag mig rätt redo för nya upptäckter så då letade jag upp en ny metro-hållplats och tog mig mot en ytterst klassisk sevärdhet. Men mer om det i ett senare inlägg innan detta blir alldeles för långt. Bonsoir!
 

Paris – dag II, andra halvan

Merci
 
Maison Kitsuné
 
Café Kitsuné
 
Lördagen i Paris fortsätter. Jag strosar mellan butiker och kollar på porslin och lyxiga väskor, dricker kaffe från Café Kitsuné och köper småsaker som ryms i handbagaget.
 
Café Charlot
 
Café Charlot
 
När klockan närmar sig lunchtid tar jag sikte på Café Charlot, en restaurang jag blivit rekommenderad av flera olika personer. Och jag gillar det. Mycket. Kanske inte för matens skull, den är bra men inte exceptionell. Men stämningen är precis vad jag letat efter. Fransk och livlig, på ett hemtrevligt vis.
 
De äldre männen vid bordet intill har buskiga ögonbryn och gör sin beställning utan att ens öppna menyn. Från baren hör jag ljudet av champagnekorkar som flyger och någon fyller lokalen med ett högt och hjärtligt skratt. Snett framför mig sitter en familj med två döttrar. Det låter som en klyscha men den franska mamman är verkligen en av de vackraste kvinnorna jag sett. Med oborstat men perfekt hår, dyra solglasögon och en rödmålad mun som ler stort.
 
Rosévinet i mitt glas är iskallt och utsikten över Rue de Bretagne får mig att sitta kvar länge, länge.
 
Paris
 
Louvren
 
Paris
 
Glass
 
De mer klassiska turistområdena i Paris roar mig inte lika mycket. På Rue de Rivoli är det trångt och stressigt, utanför Louvren hastar folk förbi med selfiepinnar och systemkameror.
 
Jag söker skydd i Jardin des Tuileries-parken. Tittar på några barn som efter mycket tjat får åka en efterlängtad karuselltur. Äter hallon- och citronsorbet på en bänk i solen och läser ett par kapitel i min bok.
 
Paris
 
Paris
 
Buly
 
Café de Flore
 
Längs andra sidan floden hittar jag mysiga torg, blomsterklädda fasader och små butiker att kika in i. Jag samlar ögonblick och erfarenheter på löpande band.
 
Paris
 
La Institute de Bonte
 
På väg hem till hotellet efter två mil på parisiska gator kommer plötsligt regnet. Jag dyker in på ett litet café bara några kvarter bort och väntar ut det över en kopp kaffe. Väl tillbaka ordnar jag min egen förfest. Dricker mineralvatten och målar naglarna till tonerna av Veronica Maggio innan jag ger mig ut på äventyr.
 
Metro
 
Siseng
 
Middagen äter jag sent på en asiatisk restaurang som serverar sin mat fluffiga bao-bröd. Något som verkligen slår mig efter en dag helt på egen hand är hur mycket man hinner tänka. En resa själv känns om tio terapitimmar och jag fortsätter fylla mitt anteckningslock med insikter.
 
”Vi var bara två personer som saknade någon att hålla om”, skriver jag innan jag bestämmer mig för att gå ut i Paris-natten. Klubben alldeles intill är som en blandning av Trädgården och Yaki-da. En villa med olika rum, kristallkronor i taket och uppstoppade djur på väggarna. I ena hörnet har man rivit upp parketten och planterat ett gäng växter.
 
Det är säkert 35 grader därinne, alla dansar, jag köper öl. Efter någon timme bestämmer jag mig för att ge upp. Att klubba själv i ett främmande land är svårt, fransmännen envisas med att hålla en i händerna när man dansar och värmen gör mig trött. Så jag kilar hem strax efter midnatt. Från hotellrummet ser jag sedan hur ett åskoväder drar in över staden. Himlen lyses upp av blixtar och regnet smattrar hårt mot rutan. Strax därefter somnar jag lugn.
 

Paris – dag II, första halvan

paris
 
skate
 
Att vakna upp i en helt ny stad och ha en öppen dag framför sig, det är en ynnest. Att dessutom få tillbringa den på egen hand känns extra härligt. Ingen som säger åt mig vad jag ska göra, vart jag ska gå eller när det är dags att äta. Bara jag som promenerar omkring på känsla.
 
paris
 
paris
 
Jag knyter på mig skorna och tar sikte på Marais. Passerar barn på skateboards, färgglada små gator och vackra hus. Place de la République börjar sakta fyllas av människor och solen värmer upp trottoarerna. Uteserveringarna dukar fram sina bord och stolar, en servitör visslar glatt.
 
marknad
 
marknad
 
marknad
 
marknad
 
marknad
 
marknad
 
På Rue de Bretagne hittar jag en mysig matmarknad bland husen. Här trängs färsk fisk med ceriserosa rädisor, varsamt staplade morötter blandas med spretande kronärtskockor och apelsinerna doftar solmoget och har sina gröna blad kvar.
 
pioner
 
pioner
 
Pioner står uppradade i hinkar längs med golvet. Hade jag stannat längre än bara över helgen hade jag köpt mig ett knippe, bara för att de är så fina.
 
paris
 
paris
 
Det är lördag i Paris. Folket på gatorna är trevliga, solen skiner och jag har hela dagen för mig själv. Kameran fylls sakta med bilder, i anteckningsboken gör jag små noteringar och mina tidigare så stilla sinnen fylls nu med inspiration. Här mår jag bra.
 
Läs också:

Min helg (à la SvD)

Jag har lite av en hatkärlek till artikelserien Min helg i SvD. Dels för att den ibland är så otroligt pretentiös och lite av ett rabblande av ”korrekta” ställen, men samtidigt är det väldigt roligt att läsa om vad folk faktiskt gör en helg i Stockholm. Med insikten att jag aldrig kommer bli intervjuad till den riktiga pappersversionen har jag därför summerat den gångna helgen i samma anda. Så här kommer Min helg vecka 5 med copywritern och kreatören Julia Eriksson.
 
min helg
 
Vi har haft aktivitetsdag på byrån så fredagskvällen inleds tillsammans med mina kollegor. Först en öl på Bouqeria där det är fullt av folk, alla på gott fredagshumör. Vid nio har vi bord på Niklas, försent enligt mångas kurrande magar, men jag som älskar sena middagar är mer än nöjd. Menyn är jämtländsk och både förrätten med gravad ren och huvudrätten med sotad röding smakar himmelskt. Vi firar lyckade kampanjer och framför mig radas glasen upp ett efter ett. När ljudnivån blir lite väl hög går vi tio steg in i lokalen och dricker gin & tonics på Kåken. Min plan är att ta det lugnt så döm om min förvåning när jag klockan två står på K Karaoke och skriksjunger till 80-talsballader… Fredagsnatten avslutas på Under Bron där min mörkblå pälsjacka marineras i blaskig öl. Alla runt omkring mig har feeling – själv tänker jag mest på hur jag ska ta mig upp till morgondagens brunch. När klockan är fyra och smskonversationerna tystnat tar jag en Uber Pop hem.
 
På lördagen vaknar jag och tackar mig själv för resorben jag drack innan jag somnade. Efter en snabb dusch och lite fix tar jag tunnelbanan in till city och möter upp mina vänner på Berns Asiatiska. Vi firar Karin och Annas kommande födelsedagar genom att äta orimliga mängder sushi, ostron och desserter. På vägen hem smiter jag förbi jobbet för att plocka upp min dator och köper bubbel och öl på Systembolaget. Sänkt av matkoma och sömnbrist lägger jag mig på sängen och sover två timmar. På kvällen stundar ännu en fest så efter att ha dragit på mig min glittrigaste klänning, lockat håret och fixat naglarna åker jag till Mariatorget. Mindre elegant lyckas jag krossa två ölflaskor i rulltrappan innan jag med andan i halsen möter upp mina vänner. Tillsammans åker vi till Midsommarkransen där 40 personer trängs bland glitter, glowsticks och gnuggisar på en stökig hemmafest. Jag tatuerar en sleeve på vänsterarmen och proseccokorkarna flyger i taket. Vid fyra är vi bara ett litet gäng kvar och jag somnar till flera gånger i taxin på väg hem.
 
Söndagen väcker mig med vårsol och plusgrader. Kanske är det vädret men jag mår oförskämt bra när jag släpar mig upp vid elva. Brygger kaffe, äter knäckemackor och dricker juice med citron och ingefära. Duschar av mig en massa silverglitter men låter gnuggis-sleeven vara kvar. Med solglasögon och svarta gubbskor lämnar jag hemmet i Skärmarbrink och promenerar in till Söder. Den friska luften på Skanstullsbron gör mig gott. Jag köper lite småsaker till hemmet från Granit och en skiftnyckel på Clas Ohlson. Plockar ihop en påse med smågodis och tar tunnelbanan hem igen. Äter cheez crunchers tills läpparna svider och somnar sedan på sängen vid 16. Tupplurer på eftermiddagarna tycks vara helgens signum. Jag vaknar och spelar wordfeud, värmer en bit vegetarisk lasagne och plöjer igenom min blogg-feed. Framåt kvällen svarar jag på några jobbmail och feedbackar på den senaste klippningen av en filmproduktion vi gör. Min sista energi lägger jag på att spika upp en moodboard-vägg i köket innan jag sätter mig för att skriva blogginlägg, planera den kommande veckan och skratta åt gårdagens festincidenter.
 
Bouqeria – Jakobsbergsgatan 17
Niklas/Kåken – Regeringsgatan 66
K Karaoke – Odengatan 87
Under Bron – Hammarby Slussväg 2
Berns Asiatiska – Berzelii park 9
Granit – Götgatan 31
Clas Ohlson – Drottninggatan 53

Staycation i Midsommarkransen

meze
 
meze
 
frukost
 
vägg
 
isdans
 
fönster
 
frukost
 
Recept på en bra helg:
4 vänner
1 stor lägenhet
massor av mat
1 sällskapsspel
ett flertal glas vin & drinkar
1 Taylor Swift-album
1 film
många skratt
1 vinterpromenad
obegränsade samtal om högt och lågt
 
Gör så här:
Samla alla vännerna och handla mat och dryck. Stäng in er i lägenheten, tillaga middagen (förslagsvis meze) och ät. Skratta och prata massor tills klockan är mycket. Gå och lägg er och unna er en lång sovmorgon. Ät en långsam helgfrukost och lyssna på Taylor Swift. Masa er ut på en promenad till Vinterviken och snurra runt en stund på isen. Gå hem och blanda en varm äppeldrink. Laga en sen lunch beståendes av chèvre chaud. Spela två omgångar med sällskapsspel (kanske Pandemic) och ät godis. Börja laga middagen, tacos med marinerad halloumi, mangosalsa och guacamole är sjukt gott och kommer försätta er i garanterad matkoma. Fortsätt samtalen, gärna på oklara ämnen (”hur floatar man i en dejtingrelation?”, ”mansfötter”, ”vad är tjänstepension och hur hanterar man den?”). Se en film (kanske Room, lagom obehaglig och tänkvärd) och somna sedan i mjuka sängar igen. Vakna utvilade, gör en repris på gårdagens frukost och inse att ni haft världens bästa helg.

Lördag x 5

Jag vaknade igår med någon slags idé om att jag skulle dokumentera hela min lördag. I vanlig ordning gick det utmärkt till en början, de sisådär fyra första timmarna, för att i takt med att mörkret sänkte sig avta och resultera i ett fåtal dugliga bilder. Så därför får det bli fem små lösryckta ögonblick från min lördag istället för en heldag.
 
frukost
Eftersom jag nästan alltid äter frukost på jobbet har jag sällan ”vanlig” frukost hemma i kylskåpet. Så när det plötsligt är helgmorgon och jag inte hunnit handla, får frukosten bli en blandning av vad som finns hemma. Denna gång: stekt ägg, päron, vindruvor & plommon, smoothie med blåbär & hallon, kaffe och en muffin. Gott och dugligt.
 
ägg
Sedan gjorde jag mig i ordning för äventyr. Här är min sminknecessär från Monki, blir alltid så glad av den. 🙂
 
regn
Utanför fönstret rådde typiskt novemberväder med regn och blåst. Det är förövrigt en av mina värsta känslor: när vinden tar tag i paraplyet och nästan vänder det ut och in. Känns som en sak som händer ofta i Göteborg, jag tror därför jag skulle ha svårt att bo där. Varsågoda att bekräfta eller dementera.
 
rosaFör att liva upp i höstrusket körde jag tema rosa och svart på kläderna. En ljusrosa kappa som jag fått av min kompis Emelie när hon hade garderobsrensning (tackar! har varit på jakt efter en ett tag) och Reebok Ventilators på fötterna. Älskar dessa skor pga extremt sköna och fin färgkombination.
 
bunches
Sedan tog jag en vända på second hand-affären Möjligheternas hus i Skarpnäck där jag köpte ljusstakar och julpynt för 45 kr (typiskt bra). Efter det mötte jag upp Karin vid Sergels torg för att vara smakråd när hon valde glasögon och sedan åkte jag mot Thorildsplan. Där ägnade jag resten av lördagseftermiddagen åt att städa ur min gamla lägenhet som jag nu lämnar vidare. För att peppa mig själv köpte jag en bukett med eukalyptuskvistar på den nyöppnade blomaffären vid Åhléns city. Så bra koncept och fin butik, den rekommenderas! Resten av lördagen ägnades åt julpyntning, tillagning av Janssons frestelse och öldrickande på Pelikan. Klart slut, varulvstjut!

Saker man kan göra på söndagar

morning coffee
 
√ Ta sovmorgon.
 
Äta brunch, hemma eller ute på något fik.
 
Gå på bio.
 
√ Dricka kaffe med påtår.
 
Gå ut i skogen.
 
carbonara med kantareller
 
√ Planera kommande veckans matsedel.
 
Möblera om.
 
Se en tv-serie.
 
√ Gå länge i mataffären.
  
Baka bröd, bullar eller kakor.
 
Britts trädgård
 
Plantera om krukväxter.
 
√ Duscha länge och lägga en ansiktsmask.
 
Ringa en släkting eller vän.
 
√ Läsa bloggar, lyssna på poddar och samla inspiration.
 
Rensa i skåp och lådor.
 
fördjupade studier i katastroffysik

 
Läsa en bok eller tidning.
 
√ Gå på konsert.
 
Göra storkok.
 
√ Börja fundera på julklappar.
 
Söndagar kan ju lätt kännas som en lite ångestig och jobbig dag. Helgen är snart slut och man har kanske inte gjort allt man borde. Men då är mitt tips att bara ägna sig åt sådana där livsnjutiga och carpe diem-aktiga saker. Liksom omfamna söndagen och dess lugn. Så därför skrev jag en lång lista på alla bra söndagsgrejer jag kom på och alla förbockade saker är sådant jag har gjort idag. Vilka punkter har ni checkat av idag och har ni några mer förslag till listan?