Under mitt år som sexton-åring ska jag:
¤ lära mig dricka kaffe. CHECK! Jag tycker numera om kaffe, men jag är absolut inte beroende. Någon kopp i veckan blir det och det är gott och trevligt! 🙂
¤ få en bättre hållning. Ehh… varken bättre eller sämre skulle jag tro. Får ta tag i detta nästa år.
¤ bli bra på att köra bil. Det här är så pinsamt. Jag och mina föräldrar har inte ens släpat oss iväg på handledar-kursen än, men jag tjatar och jag LOVAR att jag ska börja snart.
¤ ge mer komplimanger. Lite bättre har jag nog blivit, men man kan ju fortfarande bli ännu bättre.
¤ lära mig gå i högklackat. Jag är inte proffs än, men jag kan hantera det i alla fall. Men under mitt år som sjutton-åring måste jag köpa fler skor med hög klack. Det är snyggt!
¤ leva mer i nuet. Svårt att säga faktiskt, men jag tror att jag blivit bättre på detta. Fast jag har ju så klart mina små filosofiska-tänka-sig-bort-stunder men det är ju bra att tänka ibland också. 😉
Författararkiv: Julia
Music makes the world go ’round
Antal låtar i din musikmapp: 3075 på hela datorn enligt winamp.
En gammal låtfavorit: It Takes A Fool To Remain Sain – The Ark (Fastnade helt för The Ark när jag var 11-12 och jag gillar dem fortfarande! :D)
En ny låtfavorit: Rehab – Amy Winehouse (Dyngschööön som vi brukar säga i skolan :P).
Mest spelade album: This Is Who I Am – Salem Al Fakir, Chariot – Gavin DeGraw, We Are The Ark – The Ark. (Alltså sådana som spelas i "vanlig" cd-spelare och inte på datorn…?)
Artister du har mer än fem låtar av: Oj, väljer ut några: The Ark, Salem Al Fakir, Keane, Gavin DeGraw, The Fray, Five for Fighting, Lifehouse, Oasis, U2, R.E.M, Coldplay, Eva Cassidy, The Goo Goo Dolls, Howie Day, Jack Johnson, John Mayer, KT Tunstall, Marit Bergman, Michelle Branch, Norah Jones, Regina Spektor, Tiger Lou
Depplåtar: You Can't Say No To Me – Tiger Lou, Everything – Lifehouse, Everybody Hurts – R.E.M, Into The Night – The Motorhomes, Lilly Dreams On – Cotton Mather
Vara-glad-låtar: Shiny Happy People – R.E.M (om jag lyssnar på den tillsammans med Miriam och sjunger jättehögt och gör handklappet), Summercat – Billie the Vision & the Dancers (den påminner mig om min klass), This Is Who I Am – Salem Al Fakir, Clamour for Glamour – The Ark, Here comes the sun – Bob Khaleel (gillar den versionen bättre än orginalet).
"Signaturmelodier-låtar": We Used To Be Friends – Dandy Warhols (Veronica Mars), I'll Be There For You – Rembrants (Friends)
Pinsammaste låt i mappen: När vi två blir en – Darin (Hahaha… det är inte jag som lagt in den!)
Detta var nästan världens svåraste lista, för det finns ju så många bra låtar och artister! Det är hopplöst att försöka välja! 🙂
[youtube https://www.youtube.com/watch?v=RKVbgkfFygY&w=425&h=350]
Amy Winehouse – Rehab
Julia på picknick

Picknick-maten är viktig så jag passade på att baka lite scones.
(lekte lite med en funktion på kameran som sparar en färg och gör allt annat i gråskala… :P)

Sedan begav jag mig ut och inte särskilt långt från mitt hus hittade jag denna soliga och historiska plats, perfekt för picknick!

Så jag slog mig ner på marken och öppnade min korg. Nybakade scones och chokladmuffins är inte helt fel!

Solen värmde så skönt där jag satt lutat mot ett träd med fågelkvittret som musik.
Runt omkring mig hade vitsipporna börjat dyka upp, så jag plockade en liten bukett innan jag återvände hem (och råkade fastna i en taggbuske med min klänning, men det är en annan historia).
Sweet summer
Jag vill ha sommar och jag vill ha dessa underbara klänningar och toppar ifrån delias.com!
Synd att det är så krångligt att beställa från USA med tanke på alla tullavgifter och sånt.
Längtar ni också till sommaren?
Hipp hurra vilken bra dag!

Jippi! Salem Al Fakir i Flygeln den 13/4. Jag kommer vara där! 🙂
Julias topp 5-lista: Saker som jag stör mig på hos folk i allmänhet
Vi fortsätter Julias topp 5-lista och har nu kommit fram till:
Saker som jag stör mig på hos folk i allmänhet (vi börjar med det minst störande och går sedan uppåt!)
Plats nr 5: Folk som envisas med att hålla armkrok.
Hålla handen är helt ok, men jag klarar inte av folk som vill hålla armkrok med mig. Liksom ta ett stadigt tag runt hela armen och kroka fast. Nej, det är ju jättejobbigt att gå när man blir fasthållen och om man ramlar hinner man aldrig ta emot sig.
Plats nr 4: Folk som är helt slappa i händerna när man hälsar på dem.
Är det bara jag som tycker det är jättejobbigt att ta någon i hand när personen inte hälsar ordentligt, utan är sådär extremt avslappnad i handen så man knappt får tag i den? Det känns liksom som om man tar i en gammal våffla och inte i en hand…
Plats nr 3: Folk som röker.
Plats nr 2: Folk som inte förstår ironi.
Och på första plats: Folk som pratar öppet om hur deras mage mår! "Jag känner mig lite orolig i magen idag…"
Jag pallar inte! Vad är det med folk som jämt pratar om deras mage. Det är jättemånga som gör det och jag tycker bara att det är irriterande och lite för mycket information. Alltså, jag bryr mig om hur du mår, men jag vill inte veta alla detaljer om din mages välbefinnande. Tack.
Something sweet for your ears
Drops of Jupiter – Train
Vincent – Don McLean
Dancing In the Moonlight – Toploader (den är så sommar!)
Breakfast at Tiffany's – Oasis
My Aim Is You – Nicola Sarcevic
Stand By Me – Oasis
Night Swimming – R.E.M
Raindrops – Regina Spektor
It's True – Salem Al Fakir
What Ever Happened to Corey Haim – The Thrills
Live Forever – Oasis
Nova Lee – Tiger Lou
[youtube https://www.youtube.com/watch?v=QHkT2YfqHE4&w=425&h=350]
Feberfavoriter från style.com
Idag har jag fördrivit lite av min sjukliga tid (min mamma hävdar att man inte ska gå till skolan med feber, så jag sitter hemma och dör av uttråkning och tycker synd om mig själv) med att klicka mig runt på style.com. Har kikat runt lite överallt, (men mest på backstage-bilderna för de är roligast!) och här kommer mina favoriter.
1. Det spelar ingen roll att alla hävdar att ankelremmen är ful och kortar av benen, jag gillar den ändå! Särskilt på dessa skor ifrån Zac Posen.
2. Den här outfiten från Marc by Marc Jacobs tilltalar mig verkligen, broschen och skärpet på koftan är verkligen prick över i. 🙂
3. Jag älskar backstage-bilder, jag älskar färgen på jeansen, jag älskar skjortan, jag älskar hennes leende, jag älskar bältet i midjan och jag älskar den lilla papperspåsen som det står Anna Sui på!
4. Luella gör mycket snygga grejer, shortsen och den lilla jackan skulle jag gärna ha i sommar.
5. Förutom att det är en backstage-bild så finns det två andra anledningar till varför jag gillar den här bilden så mycket. Ett: hon fixar med luggen (jag brukar bli retad för att jag ständigt gör det), Två: hon har en Starbucksmugg i handen. Ge mig!
6. Åhh! Hade jag haft längre hår skulle jag absolut göra en sån här snygg frisyr!
7. Sådär cool skulle jag också vara om jag satt och blev stylad inför en Marc Jacobs-visning. Eller inte… haha! 😀
8. Den här väskan frammanade ett plötsligt ha-begär hos mig. Storleken och färgen är perfekt… och den ser så mjuk ut. Och så är den säkert apdyr. 😛
Det här med granar är inte alltid så lätt…
Hamnade i soffan framför Wild Kids förut och det var väldigt underhållande. Följande utspelade sig:
*Barnen går i en skog och ska leta efter en ledtråd*
Barn 1: "Vi ska hitta tre granar…" (smart att leta efter tre granar i en skog)
Barn 2: "Hur ser en gran ut? Är det som en julgran…?"
Haha, de är så söta! 🙂 Söndagskvällens underhållning nummer ett!
Julias funderingar del II
Del I
(Fler) Saker jag funderar över innan jag somnar:
* Varför är det så att alltid när jag ska äta frukost och dricka mitt dagliga glas juice, så finns det ingen blandad juice? Jag måste JÄMT ställa mig och blandad ny, jag förstår inte hur det kan vara så att det alltid blir jag som måste göra det… Det är verkligen underligt och något jag måste gräva djupare i.
* Trots att jag inte har någon koll på vad det ska vara för mat i matsalen, så lyckas jag alltid ha på mig vit tröja när det är spaghetti och köttfärssås. Är inte det konstigt!? Och en liten följdfråga, varför spiller man bara köttfärssås på tröjan när man äter det i skolan, men inte hemma? Vetenskaplig förklaring, någon?
* Vem har bestämt att man måste lära sig alla Sveriges urtråkiga, krigande och töntiga kungar? De är ju hur många som helst! Och varför måste man ha världens största prov på det…? Man har ändå ingen nytta av den kunskapen om man inte ska delta i Jeopardy eller bli historialärare, och jag tänker inte göra något av föregående. Kan någon komma på en bra anledning till att slippa, helst innan torsdag!
* Varför måste man gå och lägga sig då man är pigg och vill vara vaken, och på morgonen när man vill sova, då måste man gå upp? Det undrar jag verkligen och det har jag funderat på ända sedan jag var liten och inspirerades av Lotta på Bråkmakargatan.
* Jag måste vara världens mest tursamma människa, för nästan varje dag får jag mail om att någon som bor i något litet afrikanskt land och som har en rik släktning vill skänka just MIG några miljoner. Eller så är det någon i England som har bestämt sig för att donera bort hela sin förmögenhet till lilla Julia i Sverige. Tackar, tackar! Jag måste ha en otrolig tur, för det är väl bara jag som får sådana här mail va?
Om du har svaret på någon av ovanstående frågor får du ytterst gärna berätta det för mig! För då slipper jag ligga vaken så länge på nätterna och grubbla…