Klipp & klistra, sy & skapa

Det bästa botemedlet mot för mycket skärmtid måste ju vara att läsa böcker eller göra något med händerna. Att lösa ett korsord, pyssla med något i köket, lägga ett pussel eller ta fram symaskinen och sicksacka ihop något. Tänk att det låter så enkelt men att det samtidigt kan vara så svårt. För att få mig själv på rätt tankar har jag satt ihop en liten lista på saker jag kan skapa framöver. Mest troligt blir det en eller två av grejerna på listan, men vem vet, kanske får jag feeling och gör fler.

väska

Det första jag vill göra är en sån här påsväska. Här har jag redan införskaffat ett grönt skimrande tyg att använda, så jag behöver bara lista ut om det krävs någon typ av mellanlägg för att få den lite stadigare och sedan är det bara att börja sy.

kjol

Den gröna kjolen till vänster har jag haft sparad på min Pinterest i en mindre evighet och eftersom jag inte hittat något liknande i butik tänker jag att det borde gå att sy något i samma stil. På samma vis har jag varit fäst vid Elsas Cecilie Bahnsen-kjol som tycks vara i ett tjockt och stadigt material, perfekt för mellansäsonger när det fortfarande är kyligt. Något liknande hade varit kul att sy, kanske blir det en hybrid av båda?

halsband

I en byrålåda har jag en hög med lösa pärlor och halsband som gått sönder som jag tänkt göra om en vacker dag. Det är alltså hög tid att jag skaffar lite hängen och en bra tråd och sätter mig och pärlar. Risken finns att det blir både halsband, armband och en fotlänk om jag kommer till skott.

klänning

Kanske minns någon sy-hysterin under pandemin när det producerades klänningar på löpande band? Jag gjorde mig skyldig till ett helt gäng och det var faktiskt väldigt roligt. Nu är jag lite sugen på att ge mig på något liknande den randiga till vänster eller kanske en enkel a-linjeformad miniklänning med volang. Så länge jag slipper digitala aw:s och sociala restriktioner är jag redo för en throwback till 2020.

huvudbonad

Sist men inte minst kanske jag satsar på att skapa något för huvudet. Allra helst hade jag velat få till en stadig hatt, men det känns ganska svårt. Då verkar en överdimensionerad scrunchie lättare att få till. Eller så dammar jag av mina virkningskunskaper från högstadiet och satsar på att göra en enkel scarf. En triangel kan ju inte vara omöjligt att få till, väl?

Har ni något ni vill skapa eller kanske tips på hur jag kan lyckas med något av allt ovan? Vi hörs i kommentarerna!

Skogsgrönt & gammelrosa

grönt och rosa
Jag fick en kommentar från en Sandra som ville se fler outfits, så jag bestämde mig för att vara henne till lags. Ni andra får stå ut, eller ni kanske också gillar det? Jag hoppas så klart på det sista!
 
grönt och rosa
Så här klädde jag mig i alla fall igår. I två färger som jag tycker blev väldigt fina tillsammans: skogsgrönt och gammelrosa.
 
grönt och rosa
Den rosa (fusk)mockakjolen kommer från Zara, den gröna ullpolon är ett second hand-fynd och skorna plus guldringarna i öronen är från Monki.
 
julia
Jag matchar även med årets mest slitna hår som faktiskt ska klippas idag. Så skönt! Fast det allra bästa är ju ändå hårtvätten med huvudmassage och schampoo som luktar sådär gott som andra schampoon aldrig gör…

Silver & fest

silverIgår var jag på kräftskiva och åt säkert ett helt kilo kräftor på egen hand, det är ju så sjukt gott?! Som tur var hade jag förberett mig med den ultimata kräftätarklädseln (utöver partyhatt och hakklapp då), nämligen en ny, avtorkningsbar silverkjol. Den är gjord i någon prassligt metallicmaterial som känns väldigt mycket reflexskärm möter värmefilt möter barnprogrammet Vintergatan 5B. Ganska unikt men kul och snyggt tycker i alla fall jag!
 
silver
Kjolen kommer från H&M och borde finnas kvar i butik nu. Sen valde jag att matcha med svart linne från Zara, superrosa läppstift i färgen Candy Yum Yum från Mac och vintageklocka från Certina. En liten provdans på det, sen var jag redo för fest.
 
reebok furyliteVärldens skönaste Reebok Furylite-sneakers fick sitta på fötterna under kvällen som varade från 18 till 04. Typiskt bra och lång kräftskiva med allt man kan önska sig, inklusive silverkjol!
 

Hopplösa klädförälskelser

leopard
 
En sak som sakta men säkert har gått upp för mig är hur min klädstil funkar. Jag har länge hävdat att jag inte har någon särskild stil, att den mest är lite random men ganska fin. Så är inte fallet. Jag har insett att jag liksom dras till en viss typ av kläder och blir hopplöst förälskad. Ett genomgående tema är sådant man håller upp och säger ”var inte den här lite kul?” – som mörkblå fuskpälsjackor, orangea tokmönstrade kimonos, klänningar i smaradgröna och rosa block eller superprickiga byxor. Helt enkelt plagg med en ganska egen karaktär, som folk antingen gillar eller ogillar. Dessa kombinerar jag sedan med mer eller mindre stilrena basplagg, ofta i svart. Och resultatet, det känns väldigt jag. Långt ifrån klassiskt och korrekt, minimalistiskt eller enhetligt – men mitt egna lilla sätt att tänka. Hur funkar er klädstil? Är det någon som känner igen sig?
 
leopard
 
En typisk Julia-outfit ser alltså ut som ovan. En svart polotröja, svarta strumpbyxor, svarta gubbskor och en ganska knäpp leopardmönstrad kjol med rolig skärning som jag liksom bara drogs till i butiken. Jag vet inte riktigt varför, jag skulle inte påstå att min stil är särskilt leopardig, men den hade något jag föll för.
 
leopard
 
Och just det, om någon skulle undra. Kjolen är ny från Monki och skorna från & Other Stories. Resten är gamla grejer man kan hitta lite här och var. För så funkar också min stil – det är gammalt och nytt i en salig blandning.