Sensommarstilen

Hallihallå. Jag vill bara titta in och slå ett slag för det underbara konceptet sensommar. Alltså perioden då ens semesterminnen börjat blekna bort men när det fortfarande återstår drygt en månad innan hösten börjar. För så är det faktiskt, det är gott om tid kvar.
 
Just nu bjuder väderprognoserna i Stockholm på 20-23 grader och sol om dagarna. Luften är krispig och klar, solen värmer men inte på ett sådär svettframkallande sätt som i juli. Det är en ljuvlig tid att göra sina klädval i om ni frågar mig. Nu kan man nämligen få till de bästa kombinationerna och det utan att behöva täcka allt under en kappa.
 
Så jag gräver runt i min garderob och tänker långärmad blus och kjol, klänning och kängor, stickad tröja och shorts, väst eller kavaj istället för jacka, strumpor i skorna och en massa accessoarer. Det blir lekfullt och färgglatt och fint. Heja sensommarstilen, vad jag gillar dig! Här kommer lite inspiration till er som önskar.
 
sensommarstilen

Hur jag tänker när jag väljer kläder

Flora gjorde ett inlägg om hur hon tänker när hon väljer kläder som jag läste och bara… mind blown. Det är egentligen ingen nyhet för mig att alla inte tänker som jag när de står framför garderoben på morgonen, men frågan är om mina strategier är helt egna? Ni får läsa och avgöra! Så här går det i alla fall till när jag väljer kläder om morgnarna.
 
jackets
 

Kolla väder & kalendern

Bland det första jag gör när jag vaknar är att kolla väderprognosen. Ofta har jag redan kollat kvällen innan och har ett hum om hur den ser ut, eller okej, jag ska vara ärlig, jag har alltid stenkoll på väderprognosen. Kollar både långtidsprognosen tio dagar framåt och den för nästa dag för att vara redo. Jag blir nästan stressad av folk som saknar termometer och bara tittar ut genom fönstret och gissar hur varmt det är. Efter jag kollat vädret kikar jag i min kalender. Har jag en viktig kundpresentation vill jag gärna klä mig lite mer uppstyrt och ska jag göra något kul efter jobbet värdesätter jag att känna mig extra fin.
 
cykelbyxor
 

Gå på känsla

När jag justerat mina parametrar efter väder och aktiviteter försöker jag sedan att gå på känsla. Egentligen älskar jag tanken på att bestämma kläder kvällen innan och sedan bara gå och upp klä på mig, men det funkar väldigt sällan i verkligheten. Jag måste nämligen känna in hur jag vill se ut. Det är inte så komplicerat som det låter utan kan mer handla om att jag är sugen på att ha på mig ett visst plagg. Kanske en jacka som det var länge sedan jag hade, ett par särskilda skor eller så känner jag bara för att bära kjol. Med detta som grund blir det lättare att bygga ihop resten av outfiten. Ganska ofta brukar jag tänka att jag klär ut mig snarare än att jag klär på mig. Ibland blir jag ung kulturtant, ibland tennisspelare och då och då högstadietjej på 90-talet.
 
höstaccessoarer
 

Addera något nytt

En kollega sa här om veckan ”Julia, jag tror jag aldrig sett dig i samma kläder två gånger”. Det är nog inte riktigt sant men nästan. Jag förstår att det låter absurt men jag har väldigt sällan exakt samma klädkombination på mig två gånger och har jag det så går det ofta några veckor eller månader mellan varven. För mig blir det som en liten utmaning att alltid försöka addera något nytt eller byta en detalj och jag ser det som ett sätt för mig att våga ta ut svängarna lite mer. Ofta brukar jag öka successivt och det är sällan de första utan snarare de lite mer vågade kombinationerna som jag gillar bäst i slutänden. Säg till exempel att jag köpt en knallgrön vintageblus. Då känns det ganska givet att första gången para den med ett par svarta jeans. Nästa gång bär jag den med ett par beigerutiga byxor och tredje gången bryter jag av totalt med ett par röda lackbyxor… Det är kanske inte den första kombinationen jag skulle provat, men absolut en jag gillar och ett sätt för mig att pusha min stil åt olika håll.
 
garderob
 

Ha en stor garderob

En till förklaring till varför min kollega sällan ser mig i samma outfit flera gånger är också för att jag har en väldigt stor garderob, det ska jag inte hymla med. Jag är så imponerad av folk som lyckas med kapselgarderob och minimalistiska urval, men jag fungerar precis tvärtom. Jag är superdålig på att rensa ut och sälja saker, mest för att jag själv ofta återkommer till dem även om det kan dröja ett år eller så. Älskar känslan av att hitta ett bortglömt plagg i garderoben och bli kär i det på nytt… Sen ska jag inte sticka under stol med att jag gillar att ”ha något nytt” på mig och ibland är det väldigt lockande att gå en sväng på stan och köpa ett plagg, även om jag övar mig på att undvika detta. I min telefon har jag en lista över saker som jag varit sugen på länge/behöver och får köpa om jag springer på det rätta. Just nu står bland annat en klänning till min kompis bröllop, ett par gula byxor och en regnhatt på den listan. Sedan försöker jag komplettera detta med att handla mer och mer second hand och där ger jag mig själv större utrymme för spontanköp och att ta ut svängarna. Dels eftersom det sällan blir så dyrt, pengarna gå till något bra och så belastar det miljön mindre. Just nu tycker jag det är väldigt kul att utmana mig själv i detta och jag har gjort många roliga fynd den senaste tiden.
 
silver
 

Våga snarare än att fega

Tvärtemot alla less is more-regler så försöker jag alltid att våga istället för att fega. Jag känner mig nämligen sällan så tråkig och obekväm som när jag har väldigt enkla kläder på mig. Ett par basic jeans och en tröja är mitt värsta. Det kan vara superfint på andra men jag känner mig verkligen inte som mig själv i det. Denna strategi innebär (på gott och ont) att det i princip finns noll gränser i min garderob för vad som är finkläder och vardagskläder, allt flyter ihop till ett och samma. Jag tycker att jag kan ha silverkostym en tisdag om jag känner för det, det är ju bara kul att känna sig fin. Den enda gången jag ångrar detta är när jag faktiskt ska på något riktigt festligt evenemang, men då brukar jag lägga extra krut på hår och smink istället för att kompensera.
 
marais
 

Säkra kort

Självklart har jag också några säkra kort att ta till när jag vaknar upp och inte känner för något särskilt eller fantasin bara är slut. Ett av dessa är min prickiga kostym som jag älskar för den känns väldigt mycket jag, ett riktigt signaturplagg. Den funkar dessutom i viktiga möten, på fest eller bara för att liva upp en vanlig vardag. En annan favorit är en svart sammetsjumpsuit som jag haft i minst fyra år nu och som är supermjuk men väldigt fin på. Annars är min bästa strategi (som jag också använder när jag packar och inte vet vad jag kommer vilja ha flera dagar framöver) att bara ta ett av mina favoritplagg för tillfället och försöka kombinera det på lite olika sätt. Pricken över i blir oftast en kul väska och sen är jag redo att ta mig an dagen!

14 klädval under vintern

Det är svårt att minnas nu, men under en rad morgnar lämnade jag hemmet innan solen hunnit gå upp. Det var mörkt och glödlampsupplyst och omöjligt att ta en vettig bild på sig själv i hallspegeln. Men så vips en dag i februari så gick det bra igen och jag kunde återuppta mitt projekt med att fota av mig själv och mina kläder för att senare visa upp för er. Så här kommer fjorton klädval från februari och mars.
 
Det mesta jag har på mig är inte sprillans nytt utan sådant jag köpt på rea, trogna garderobsfavoriter eller second hand-fynd. Men jag skriver ändå ut inköpsställena under om ni vill få hjälp på traven med att hitta ett plagg eller bara inspiration till var jag handlar.
 
mixa mönster
Den första dokumenterade veckan deltog jag i Just Wanna Have Fun’s Style Challenge. Den gick helt enkelt ut på att varje dag fick ett tema och så skulle man göra sin tolkning och klä sig därefter. Måndagens rubrik var Mixa mönster vilket ni kan se att jag gjorde genom att blanda både prickigt och blommigt.
 
| byxor & blus: Zara | skärp: Gucci | skor: Monki |
 
lager på lager
Tisdagens tema var Lager på lager vilket fick mig att rota loss i garderoben klä på mig både byxor, klänning och kavaj.
 
| klänning & trenchcoat: H&M | rutiga byxor & väska: Monki | rutig kavaj: second hand | lackboots: & Other Stories | hårspänne: Lindex |
 
dubbbeldenim
Strax därefter följde temat Dubbeldenim vilket jag löste genom att dra på mig en blå jeansoverall från topp till tå. Det komiska med denna är att den inte är helt olik de blå Biltema-overaller som min pappa har på sig när han grejar i garaget… Nåväl, fint är det i alla fall!
 
| Overall & boots: Zara | midjeväska: COS | hårspänne: hemgjort | väska: vintage Louis Vuitton |
 
vintagefynd
En annan av dagarna hade temat Vintagefynd och då klädde jag mig i denna extra allt-blus som jag köpte i New York. Den är liksom i siden med ett ganska pråligt kedjetryck och en stor blingig knapp som pricken över i. Säkerligen en vattendelare, men jag älskar den och matchade dessutom med ett par ganska odiskreta lackbyxor.
 
| blus: second hand | lackbyxor: Monki | hårspänne: Lindex | boots: Zara |
 
leopard
Det sista temat jag deltog i var Leopard, vilket jag gjorde en lördag när jag gick på museum, åt moule frites-middag och körde barturné på söder. Typiskt bra aktiviteter.
 
| leopardklänning & boots: Zara | kortärmad polotröja & väska: Monki | keps: Åhléns |
 
rosa & grönt
En dag fick jag komplimangen ”Du ser ut som våren” och det var när jag såg ut såhär. Rosa och grönt är helt klart en bra kombination.
 
| pälsjacka: Stand | manchesterbyxor: H&M | tröja med krage: Monki | väska: Zara | sneakers: adidas Stan Smith |
 
rutigt
Ännu mer manchester men kanske lite mindre vår blev det även dagen efter.
 
| kjol: & Other Stories | blus: Zara | örhängen: ärvda | skor: Monki |
 
pastell
En dag i vintras kom min kollega Carro till jobbet med en stor kasse kläder som hon köpt på Cheap Mondays utförsäljning. När hon visade upp allt hon köpt fastnade jag för skorna ovan som jag tyckte var väldigt fina och roliga. ”Vet du vad”, sa hon, ”du kan få dem om du vill. De kostade bara tio kronor och jag tror inte de är riktigt min stil ändå”. ”Tusen tack!” sa jag och ställde dem i garderoben i väntan på våren. Sen var den plötsligt här och skorna kunde plockas fram. Det bästa är att de får mig att känna mig som någon som går på casting för en show med ABBA-låtar.
 
| skor: Cheap Monday | vita strumpbyxor: H&M | kjol: Zara | tröja: Lindex | kappa: Rut & Circle |
 
leopard
Jag älskar att 90-talsmode är tillbaka nu eftersom jag bara var en liten skit på nittiotalet och knappast hade coola kläder då. Nu känner jag mig som nån som heter Nathalie och går i 8B och är kär i Sebbe i 9A.
 
| klänning & boots: Zara | collegetröja: liten butik i New York | dunjacka: Didriksons | väska & diadem: Monki |
 
prickigt
Den här outfiten hade jag en gång före jul och kallade den då för Delicato-looken eftersom den har lite samma färger som en punschrulle. Och precis som intaget av bra bakverk så är det något som kan upprepas flera gånger under året.
 
| klänning & boots: Zara | tröja: H&M | väska: Monki | dunjacka: Didriksons |
 
overall
Varje gång jag tar på mig den här overallen går jag in i mitt alterego Julle Meck, en muttrande verkstadsperson med en stor samling verktyg som fixar och donar med något obestämbart och kommer ut med oljiga händer när det är dags för dagens sjunde kopp kaffe.
 
| overall: H&M | kängor: Zara | väska: Monki |
 
grönt
Knallgrön knytblus! Undrar vad Nathalie i 8B skulle sagt om det… Förmodligen är detta looken som den understimulerade skolbibliotekarien på landsortshögstadiet bar när hon gjorde den årliga visiten på bokmässan i Göteborg. Något hon fick ägna resterande delen av året åt att tjata på rektorn om att få pengar avsatta i budgeten för, trots att det var en marginell kostnad i förhållande till inköpen av lössnussanering som ideligen sköt i höjden. (Förlåt, hur hamnade vi ens här?)
 
| knytblus: second hand | jeans: H&M | boots: Zara | diadem: oklart |
 
prickigt
Från landsortsskolan till en vårdag i Paris! Hade min blogg haft en signaturoutfit hade det nog varit denna prickiga kostym.

 
| byxor: Monki | kavaj: second hand | skärp: Gucci | skor: Converse | väska: Acne x Fjällräven | trenchcoat & solglasögon: H&M |
 
körsbärOch så slutligen, en våroutfit som jag provade mig fram till någon gång i julas och sedan la på vänt i garderoben. Tänk snart kanske jag kan göra samma sak fast med de efterlängtade sommarkläderna, det blir fint det!
 
| jeans: Monki | skor: Cheap Monday | skjorta: Zara |

Min vårstil 2019

Igår tog jag på mig rosa byxor, vit tröja och en fluffig grönrosa jacka. Jag promenerade söderut med grus under sneakerssulorna och solen i ögonen. En liten tant stoppade mig vid Skogskyrkogården och utbrast ”Du ser ut som våren!”. Fem små enkla ord men kanske också de allra finaste. Jag vill alltid se ut som våren. Och även om jag förstår att tio plusgrader i februari är ett undantag och att bakslagen lär komma så blev jag sugen på vårkläder och satte mig därmed ned för att fundera ut hur jag ska göra för att fortsätta se ut som våren de kommande månaderna.
 
våren 2019 del 1
 
✴︎ Mer än någonsin är jag sugen på färg! Ljusgult, knallgrönt, brunt och rosa. Jag är också peppad på att mixa komplementfärger med varandra som rött med grönt, gult med lila och orange med blått. Kanske är våren 2019 säsongen då jag överger mina aversioner mot lila (tror det beror på en färgöverdos under barndomen, minns exempelvis en födelsedag i syrenlila tunn tröja med mörklila stjärnbeströd sidenklänning över) och återigen klär mig i något violett, vem vet?
 
✴︎ Min kärlek till matchande set och kostymer har knappast avtagit, så det får hänga med även i vår. Bland annat har jag en superfin liten vit- och gulrutig dräkt som jag köpt vintage och väntar på att premiäranvända.
 
✴︎ Mönstermässigt är ju rutigt fortfarande väldigt lockande, likaså mitt favoritmönster med prickar och även blommigt såklart. Kan man mixa dessa tillsammans på ett fint sätt känns det som en given succé.
 
våren 2019 del 2
 
✴︎ Vuxet och seriöst mode i all ära men på våren vill jag klä mig kul, knäppt och lekfullt. Jag är oerhört tacksam över att ha ett jobb med titeln kreatör vilket innebär att jag kan ta ut svängarna ganska rejält även i min jobbstil. Roliga sneakers, klumpiga skor, konstiga små väskor och färgglada tryck känns som ett bra sätt att hantera ålderskrisen.
 
✴︎ Mitt smygande sportintresse får göra avtryck även i mina kläder. Mjuka tights och förra sommarens favorit cykelbyxor känns som ett givet inslag denna säsong. Även kepsar, midjeväskor, snabba skor och sportiga strumpor får följa med.
 
✴︎ Pricken över i får bli något på huvudet. Antingen fina håraccessoarer i form av hårspännen, stora tofsar och sjalar eller bara en fin hatt. Eftersom den svenska våren kan vara en aning nyckfull tror jag att jag ska slå ett slag för sydvästen. Både fint och praktiskt på samma gång!
 
För att smyga igång vårgarderoben lite tänkte jag haka på Just Wanna Have Fun’s Style Challenge som de ordnar nästa vecka. Varje veckodag har fått ett eget tema och jag tycker det är ett perfekt sätt att hitta nya kombinationer i sin garderob och gå lite utanför ramarna. Häng med ni också!

Höstkläder och en Style Challenge

Förra veckan anordnade ju Just Wanna Have Fun en Style Challenge som jag hakade på. Just den här typen av små utmaningar tycker jag är så kul för egentligen kräver det rätt lite av en samtidigt som en så pass vardaglig sak som att klä på sig blir mycket roligare. Riktlinjerna och ramarna gör det liksom enklare att tänka annorlunda, i alla fall för mig. Om just detta, med vikten av kreativa ramar skrev jag faktiskt en krönika för några veckor sedan, läs den här om ni vill. Nåväl, nu tänker jag att vi ska titta på hur jag såg ut under veckan.
 
monokrom måndag
Först ut var den monokroma måndagen och jag gick all in på himmelsblått. Blev så glad när jag insåg att min nya tröja gick perfekt ton i ton med min favoritklänning.
 
| klänning & stickad tröja: H&M | lackboots: & Other Stories | väska: Monki |
 
tshirt-tisdag
Nästa dag var det t-shirt-tisdag så då plockade jag fram den här favoriten. Eftersom det var ganska kallt var jag dock tvungen att ha något över, men en halvöppen skjorta löste jobbet.
 
| t-shirt: egengjord | röd skjorta: second hand | jeans: H&M |
 
rosa onsdag
 
rosa onsdag
Med en blinkning till Mean Girls var det givetvis rosa tema på onsdagen. Men för att inte bli allt för My Little Pony-aktig bröt jag av med lite grönt också.
 
| fuskpäls: Stand | skor: Monki | tröja: & Other Stories | kjol & väska: Zara | 
 
textur--torsdag
 
textur--torsdag
Torsdagen hade tema textur så då blandade jag lack, stickat och fluff. Det blev också säsongpremiär för mina favoritkängor från förra året, tycker fortfarande hemskt mycket om dem.
 
| kängor: Zara | lackbyxor & vit ribbstickad tröja: Monki | fuskpäls: H&M |
 
fancy fredag
 
fancy fredag
Fancy Friday väntade i slutet av jobbveckan och jag tolkade det med paljetter och fluff. Via bilden ovan informerade jag indirekt också några kollegor på vilket bra selfieljus en av våra toaletter har. Eftersom det var Jonas Åkerlund som hade kontor där innan (och som valt att göra ett helt kolsvart badrum, inklusive svart toalettstol…) så antar jag att det är han som förtjänar credd för detta. Tack Jonas.
 
| jeans: H&M | lackboots & paljettröja: & Other Stories | fuskpäls & kometörhängen: Zara |
 
ljus lördag
På lördagen var temat ljust vilket kändes lite klurigt i höstrusket men jag gjorde mitt bästa.
 
| ribbstickad tröja & leopardkjol: Monki | teddyjacka: Zara | örhängen: eBay |
 
oversize söndag
Sista temat för veckan var oversize eller ja, bekväma och avslappnade kläder helt enkelt. Så jag hasade omkring i tofflor och stor, mjuk tröja hela dagen.
 
| rutiga byxor: Monki | tröja: H&M | tofflor: Zara | diadem: mycket gammalt |
 
svartvitt
När jag ändå är i farten kom jag på att jag kan visa några fler outfits från dagar som inte gick i Style Challengen, men där jag kände mig lite extra fin. Här ovan var nog årets allra sista barbentsdag.
 
| lårhöga stövlar: H&M | prickig klänning: Zara | rutig kavaj: vintage | hatt: Indiska | midjeväska: COS |
 
silver
Den här silverkostymen bar jag på nyår, men faktum är ju att den gör ett bra jobb även andra dagar på året.
 
| kostym: Lindex | stickad tröja: H&M | sneakers: Reebok | väska: Monki |
 
blommigt
Så här såg jag ut i onsdags när jag gick på Bon Iver i Globen. Så extremt bra konsert för övrigt! Älskade alla låtarna från senaste albumet och kände att kvällen snarare blev en känslomässig ljudupplevelse än en spelning. Gott betyg!
 
| byxor, fuskpäls & väska: Zara | polotröja: Monki | skärp: Gucci |
 
blått och rött
Och ja, en rykande färsk bild från idag. Det extremgrå vädret behövde livas upp med lite färg kände jag, så då öste jag på.
 
| klänning: H&M | collegetröja: Kenxo x H&M | boots: Zara | väska: Monki | 

Mina höst- och vinterjackor

jackets
Vissa saker uppstår utan att man riktigt vet om hur det går till. Min jacksamling är en sådan sak. När det sidledsblåste snöblandat regn utanför mitt fönster i morse bestämde jag mig för att plocka fram alla varma jackor ur klädkammaren och garderoben. Jag hängde upp dem på rad och insåg att jag hade ett urval som var lika splittrat, knäppt och färgglatt som jag. En samling helt enkelt.
 
jackets
 
jackets
Den löper från fluffiga neutrala toner till glänsande metallic och lite pasteller däremellan. En blandning av reaköp, second hand-fynd och mer långsiktiga investeringar. De flesta har ett par eller fler år på nacken, men eftersom jag har ett helt gäng att växla emellan blir de sällan slitna. Dessutom är det mycket roligare att klä sig under höst- och vinterhalvåret när jag vet att jag slipper gömma mig under samma kappa varje dag. För extra kalla dagar tar jag på en kompakt dunväst under, då funkar även de tunnare jackorna när temperaturen ligger och darrar runt nollan. 
 
plaid jacket stand
Tre jackor av tolv är nya för säsongen. Den första är den här rutiga, supermjuka fuskpälsen från Stand som jag fastnade för redan i början av året när den släpptes. Jag tyckte dock den var lite för dyr och hade svårt att motivera priset när mönstret och färgerna är så speciella, så jag köpte den inte. Men sedan hittade jag den på 70 % rea i början av september och då slog jag till. Jag tycker så mycket om den och folk blir alltid glada när man bär den, det är en liten karamell till jacka!
 
brown fake fur jacket
Mitt andra köp var mer planerat. Jag ville ha en längre jacka som kunde passa till det mesta och då hittade jag den här ljusbruna fuskpälsen på H&M. Även den är väldigt mjuk och gosig, lite som att få en kram av ett sådant där jättestort maskotdjur, ni vet? Jag tycker också den här nyansen är väldigt fin att kombinera med något mer färgstarkt, typ min röda basker eller min knallrosa halsduk.
 
black and blue jacket
 
black and blue jacket
Det tredje och sista köpet skedde helt spontant men jag hade svårt att slita mig från denna tjocka blåsvarta ullkappa när jag hittade den i min bästa secondhand-affär. 75 kronor är ju dessutom ett mycket bra pris att betala för en så pass rejäl jacka. Jag älskar att den är svagt randig i tyget och riktigt lång. Det känns som en bra investering för en kommande vargavinter!

Min höststil 2018

Hej och välkomna till höststilen 2018! Först nu känns det som att jag faktiskt kan säga att det är höst på riktigt och i år har det tagit lite tid för mig att samla inspiration inför svalare årstider. Trots en rekordlång sommar är det inte helt lockande att ta på sig strumpbyxor igen och behöva jobba lager på lager på lager. Efter att ha gjort detta kollage känns det dock lite bättre och snart är jag redo att ta mig an hösten. Lite så här tänker jag att jag vill se ut.
 
höststil 2018
 
☾ Grundplaggen i min stil tänker jag är: Kostymer och set med matchande byxor och överdel. Stora stickade tröjor, gärna i färg. Tunnare långärmade eller polotröjor under skjortor. Korta kjolar med strumpbyxor. Lite roligare byxor i ett annorlunda mönster, färg eller material.
 
☾ Överlag känns det kul med mönster, särskilt rutor i olika storlekar och prickigt (som är en favorit sedan tidigare). Att hålla sig till samma färgskala men blanda två olika slags mönster är jag också sugen på.
 
☾ Jämfört med sommaren känns hösten lite mer vuxen i sin stil. Men för att behålla lite lekfullhet och se till att jag inte känner mig för kontor:ig i mina klädval vill jag bryta av med lite sportiga och roliga detaljer. Kepsar, midjeväskor, stora sneakers och nyckelringar till exempel.
 
☾ Färgmässigt vill jag gå mycket åt grönt, brunt och gult. Även en lite smutsigare variant av rosa och orange känns fint.
 
☾ I accessoar-väg vill jag ha sjalar i håret, stora örhängen i mönstrad plast, små ögonifallande väskor och hårband.
 
Ungefär så tänker jag klä mig hösten 2018, vad tror ni om det? Och hur vill ni se ut?

Banan & choklad

Augusti brukar vara en ganska trevlig klädmånad. Inte sådär supersvettig men ändå tillräckligt varm för att man ska kunna gå barbent. Eller som Johanna Swanberg så smart beskrev det: ”man kan ha på sig kläder men man behöver inte ha på sig KLÄDER”. En fin men ack så viktig skillnad som gör hela påklädningsprocessen ganska trevlig.
 
banan & choklad
Igår bestämde jag mig för att klä mig efter ledorden banan och choklad. Jag vet inte riktigt hur det går till när jag får dessa idéer men helt plötsligt är de där och känns självklara. Gult och brunt liksom, klart det är fint ihop?!
 
banan & choklad
Mina sneakers och strumpor är nya från Monki och bananlampan är köpt i en liten butik i Paris.
 
banan & choklad
Hårbandet och jackan är från Zara, men inte särskilt nya. Den bruna stickade tröjan kommer från H&M och svarta mockakjolen ifrån Beyond Retro. Örhängena är köpta på eBay.
 
Efter att jag jobbat hela dagen iförd detta gjorde jag det enda rimliga och åkte hem till min kompis Sofie, parkerade mig i hennes soffa och åt marängswiss med banan och chokladsås. 2018 är ju trots allt swissens år… även klädmässigt.

Sexton klädval i juni

Livet va. Man blandar glädje och sorg med skamlöst poserande framför sin hallspegel. Och så får det väl vara. När allt kommer kring måste man ju ha kläder på sig när man lämnar hemmet och här är några av valen jag gjorde i juni.
 
prickigt
Varje gång jag ser något svart med vita prickar på i en butik, så hajar jag till. Det är som att jag alltid har en liten prick-sensor igång och därför har jag både byxor, kavaj, klänning, skjorta, tröja och shorts i detta mönster. Lite onödigt kan man kanske tycka, men så upptäcker man att shortsen och kavajen faktiskt går utmärkt att matcha tillsammans och vips har man gjort sig en liten sommarkostym. Bara sådär! Av plagg som redan fanns i ens garderob! Mer sånt till folket.
 
| kavaj: second hand | shorts, svart halvpolo & skor: Monki | skärp: Gucci | väska: Whyred |
 
blå klänning
En fredag i början av juni hade vi sommarfest med jobbet. Jag hade en av mina favoritklänningar från den här våren och matchade med dansvänliga sneakers. Klokt så.
 
| klänning & örhängen: H&M | sneakers: adidas Stan Smith | strumpor & diadem: Monki |
 
svart & guld
 
svart & guld
En kollega sa: ”Julia, du har ju temadag varje dag när du väljer kläder” och det stämmer nog faktiskt, mer eller mindre. Här var i alla fall temat svart och guld.
 
| klänning: Monki | kängor: Gram | mockajacka med stjärnformade nitar: vintage | skärp: Gucci | gympapåse i läder: Beyond Retro |
 
brunt & svart
 
brunt & svart
På något vis har brunt gått från fulfärg till finfärg den här säsongen. Överlag bär jag plötsligt andra färger än vad jag gjort tidigare och även gult, vitt och grönt är nya favoriter. Men lila, det kommer jag nog dessvärre alltid ha lite svårt för att bära själv…
 
| svart klänning: Mango | brun tröja: H&M | örhängen: liten butik i Barcelona | tofflor: Zara | väska: vintage Louis Vuitton Noé |
 
rött & vitt
Pølsemannen ringde och ville ge mig sommarjobb efter att ha sett min rödvita outfit, men jag tackade nej eftersom jag insåg att jag skulle få senapsfläckar på kjolen…
 
| skjorta: second hand | kjol: & Other Stories | väska. vintage Louis Vuitton Noé | skor: adidas Stan Smith |
 
pastell
Däremot tackade jag ja till jobbet som glassförsäljare, åtminstone i min fantasi. De här shortsen har jag fått av min kompis Emma som hittade en hel hög med helt nya, pastellfärgade shorts på en loppis i Finspång som hon fick köpa för en spottstyver. Jag älskar passformen, det lilla skärpet och den perfekta jordgubbglassrosa nyansen. Tusen tack!
 
| gulrandig tröja: Monki | shorts: second hand | skor: Reebok Club C 85 |
 
glitter
En lördagskväll gick jag på rave och återvände hem när solen hade gått upp. Det var väldigt kul och för att synas bra bland skogens grenar hade jag klätt mig i glitter och studsiga neonskor.
 
| paljettröja: & Other Stories | cykelbyxor: H&M | skor: Reebok Pump Fury | strumpor: Monki |
 
rutigt
Lite mer nyduschad och städad var jag visst här. Kanske lite för städad nu när jag tänker efter, för borde inte den här kjolen få sig en slits i sidan? Den som lever får se!
 
| kjol: Monki | t-shirt: gjord själv | flätad röd väska: second hand | skor: adidas Stan Smith |
 
leopard
 
leopard
Här har ni en som sovit med uppsnurrat hår för att få till lockar i håret och det funkade ju! Blev dock leggad på ett köp som kräver att man är över 18, så frågan är om lockigt hår får mig att se tio år yngre ut…?
 
| leopardkjol, midjeväska & skor: Monki | tröja: Gina Tricot | hårspännen: & Other Stories |
 
rosa
Ska ni någon gång göra en uppsättning av Grease är ni varmt välkomna att ringa in mig som statist. Jag kan faktiskt typ hela texten till Greased Lightnin’ och Summer Nights utantill sedan högstadiets musikalprojekt. Dessutom är jag svag för rosa som ni ser.
 
| byxor: Zara | skjorta: H&M | skärp: Gucci | väska: Whyred | skor: adidas Stan Smith |
 
rosa & rött
 
rosa & rött
Efter ett midsommarfirande som försatte mig i feber och lämnade mig utslagen i flera dagar, återvände jag till jobbet med stirrande blick och tröja med attityd. Väl vid mitt skrivbord var jag dock så trevlig som jag bara kunde.
 
| rosa klänning: H&M | flätad röd väska: second hand | tröja med brodyr & röda sandaler: Zara |
 
cykelbyxor
Det här känns som en typisk kläder som killar ogillar-look. Höga strumpor i skorna, korta cykelbyxor, midjeväska, spetsiga solglasögon… Synd för dem att det är min bästa stil för tillfället, hehe. Sorry not sorry.
 
| gul blus: Zara | cykelbyxor & solglasögon: H&M | midjeväska: Monki | skor: adidas Stan Smith |
 
puderrosa
 
puderrosa
Mönstrad klänning med kvinnor var titeln på det här plagget när jag hittade det under Zaras rea-flik och snabbt som tusan hamnade den i min korg. Den känns liksom artsy och fin samtidigt som den är lika skön som en mjukisdräkt. Tänk, jag visste inte ens att det fanns ett så perfekt plagg?!
 
| klänning: Zara | örhängen, diadem & slip-in-skor: Monki |
 
gult & blått
I glädjeyran efter att Sverige vunnit gruppspelet gick jag in på adidas store vid Hötorget för att köpa en match-tröja. Jag högg åt mig en fin i lagom storlek och siktade på kassan, sedan såg jag prislappen: ÅTTAHUNDRAFYRTIONIO KRONOR?! Du milde! Så när Sverige slog ut Schweiz fick det bli en egenkomponerad blågul outfit istället med sådant som fanns i garderoben.
 
| randig tröja & strumpor: Monki | jeanskjol: Beyond Retro | hårband: Zara | skor: Reebok Club C 85 |
 
rött & rosa
Det som jag tidigare utnämnde till vårens och sommarens favoritlook har här hottats upp med ett par nya strumpor. Jag är nog för övrigt en av få personer som kan bli genuint glad av ett par riktigt fina strumpor, mer än så krävs inte.
 
| kjol & örhängen: Monki | t-shirt: Uniqlo | rosa strumpor & solglasögon: Zara | skor: adidas Stan Smith |
 
blommigt
 
blommigt
Har ni kramp i scrollfingret än? Vi har i alla fall kommit fram till det sista klädvalet för den här gången som fick bli en glad (och något skrynklig) färgklick. Kanske också en av mina favoriter, vilken look gillade ni bäst?
 
| kjol: Zara | t-shirt: gjord själv | slipin-skor & örhängen: Monki | stickad tröja: H&M | flätad röd väska: second hand |

Femton klädval i maj

Det blev maj. Det blev varmt. Termometern pekade ofta över 25 grader. Jag plockade fram sommarkläderna och gick barbent nästan jämt. Lite såhär såg jag ut i min hallspegel om morgnarna.
 
rosa jumpsuit
 
rosa jumpsuit
Onsdagsklädd och med en hästsvans med bra schwung! Den rosa byxdressen och örhängena är från Monki, vita t-shirten kommer från Uniqlo, mina sneakers är i modellen Stan Smith från adidas, skärpet är från Gucci och klockan är en vintage Certina. Mockajackan med små stjärnnitar i mässing köpte jag i en vintagebutik i Brooklyn i höstas.
 
gula ränder
 
röda örhängen
 
väska
Solgul i randig tröja från Monki och vita jeans från & Other Stories. De röda örhängena känns lite Matisse möter fritidspedagog på 90-talet och är också från Monki. Stråväskan har jag köpt second hand och den gick jag sedan omkring med på Trädgårdspremiären den här kvällen vilket var oerhört opraktiskt eftersom den tog massor av plats och krockade med allt och alla…
 
röd kjol
Min vanligaste look den här månaden! Jag brukar sällan ha samma outfit på mig flera gånger nära inpå varandra men det här har blivit en favorit. Röd kjol med vita prickar från Monki, sneakers från adidas, t-shirt från Uniqlo och örhängen från Monki.
 
svartvitt
 
rutigt
Schack matt! I rutig kjol från H&M, svart polo med kort ärm, mockajacka och oxfordskor från Monki. Plus vanliga svarta strumpor från nåt ännu vanligare ställe.
 
gula ränder
 
gula ränder
Jag sammanfattade min outfit såhär i en tweet: ”Inspirerad av den eleganta smash jag fick till när jag yrvaken slog ut en geting genom fönstret med Märta Tikkanens diktsamling valde jag sedan att fortsätta dagen i tennisens tecken.” Med andra ord: vit kjol från & Other Stories, gulrandig tröja, smiley-ring och strumpor med rosa ränder från Monki, rosa keps från H&M och samma sneakers som tidigare.
 
grön jumpsuit
En söndag åkte jag till Plantagen och handlade växter till min balkong i denna lilla knallgröna mönstrade jumpsuit från Zara. Jag minns att jag köpte den i vintras på rea (så oklart köp egentligen) och att jag väntat länge på att äntligen kunna använda den, nu var det dags!
 
blommig jumpsuit
Här är en till jumpsuit som också är från Zara. Denna gång matchad med gul plastväska från Monki, rosa sneakers från H&M, skärp från Gucci och nyduschat hår.
 
prickigt
 
prickigt
Här har vi ett försök till att vara lite proper samtidigt som man sitter och svettas i ett dåligt ventilerat kontor som ligger högst upp i ett hus med pågående fasadrenovering och därmed begränsade möjligheter till att öppna fönstren… Tycker ändå jag får godkänt i min vita linneskjorta från Uniqlo, gröna shorts med vita prickar från Monki och vintageväska från Louis Vuitton.
 
louis vuitton noe bag
Väskan är för övrigt en present till mig själv. Jag köpte den vintage via Vestiaire efter att ha hållit utkik under några veckor efter det rätta exemplaret. Jag visste vilken modell jag ville ha och att jag var ute efter en ganska sliten variant. Dels för att jag aldrig skulle prioritera att köpa en ny och för att jag tycker de är finare när de är nötta, plus att jag slipper vara så rädd om den. Till slut hittade jag en som föll mig i smaken och slog till. Jag älskar att den är som en stor gympapåse som rymmer allt, man får plats med hur mycket som helst och att den är skön att bära på axeln. Dessutom har designen en kul historia. Den skapades år 1932 på uppdrag av en champagneproducent som ville hitta ett stilfullt sätt att frakta fem flaskor champagne, vilket mr Vuitton lyckades med. Ställer man fyra flaskor med botten nedåt och den femte upp och ner får man plats med det utan problem. Jag har dock inte hunnit testa än, får se till att styra upp en riktigt dekadent picknick först…
 
kavaj
Nåväl, slut på sidospår. Här är jag en något svalare torsdag iförd jeans från H&M, rutig second hand-kavaj och slip-ins från Monki. Jag kände mig lite som en gubbjournalist på någon gammal dagstidning här, ändå en okej känsla.
 
blå klänning
 
reebok pump fury
Efter gråa gubbtorsdagen kom en färgstark fredag! Här i ljusblå klänning från H&M, vita sockar och röda sneakers i modellen Pump Fury från Reebok.
 
rosa klänning
 
grön väska
Mmm…metallicmåndag! Vad gör man inte för att liva upp veckans alla dagar? Klänningen är från Zara, skorna och polon från Monki och väskan ett second hand-fynd.
 
grönt och svart
Här försökte jag signalera både snygg och smart eftersom jag skulle på dejt på kvällen. Vette tusan om jag lyckades alltså, eller jo kanske, men vad hjälper det att man själv är vettig när inte alla andra är det? Håhå, jaja. Har ni några vettiga män på lager så kan ni ju tipsa dem, använd gärna den här bilden för att sälja in mig om ni vill. Och undrar de vad jag har på mig så är det en rutig kjol och en stickad grön tröja från H&M samt diadem och skor från Monki. Slut på kontaktannons.
 
grön klänning
 
grön klänning
Vi går vidare med vad jag kallar för julgransklänningen. Första gången jag provade den höll jag på att inte komma ut och stod desperat och kämpade i provrummet. Sen köpte jag den ändå och nu har jag lärt mig att det ska kännas lite som att återuppleva sin förlossning när man drar den över huvudet. Den är från H&M i alla fall (varsågoda för den insäljningen, hör av er om ni behöver mer copyhjälp). Den svarta mockaväskan har jag köpt i Amsterdam och skorna har ni sett tidigare. Notera gärna mitt körsbärsörhänge från Monki som jag omsorgsfullt försöker matcha med min klocka från Gucci. Rött och grönt, ton i ton!
 
prickigt
Mer grönt (är det någon som har en ny favoritfärg kanske?)! Här är tidigare nämnda shorts från Monki tillsammans med en svart pikétröja från Muji och ja, resten kan ni vid det här laget, inklusive smutsen i spegeln som inte försvinner hur mycket man än putsar. Jag lovar!
 
vitt och rosa
Slutligen, mitt klädval igår. Vita jeans från & Other Stories, örhängen inköpta i en liten butik i Barcelona och en stickad brun och rosa tröja från Zara som jag matchat perfekt med mitt rosa nagellack. De förut så vita skorna har nu blivit grådassiga (tror festivalgruset tog extra hårt på dem) så har ni tips på hur man bäst gör rent dem utan att köra i tvättmaskin (pga det känns lite väl drastiskt) så får ni gärna hojta till!