Mina tankar om influencers & reklam

ok
 
Jag har tänkt en del på det här med influencers den senaste tiden och jag vet inte varför, men det är något med själva ordet som skaver lite i mig.
 
Kanske blir det generellt så, när man använder ett stort begrepp som får rymma väldigt många olika slags människor och uttryck. Som artist eller konstnär. Det finns ju massor av artister jag älskar och så en del som jag faktiskt avskyr. Konstnärer som jag tycker gör helt bisarra och värdelösa saker och de som är fantastiska, progressiva, spännande och begåvade. På samma vis finns det influencers som gör ett superbra jobb, står i framkanten i en helt ny bransch och leder den vidare. Och så finns det den typen av influencers som gör att det skaver i mig. Som solkar ner hela min uppfattning av begreppet, fast de inte borde få så stort utrymme.
 
För jag tänker att det vi måste skilja på är influencers som inspirerar och influerar inom något som ger ett värde för mottagaren. Något mer konkret som går att utveckla, både för influencern och mottagaren. För mig är det helt okej att folk tar titeln influencer och inspirerar inom typ matlagning, mode, musik, kultur, sport, skrivande, hälsa, miljö, feminism, smink… eller en mix av allt ihop. Och det är helt okej att tjäna pengar på detta genom marknadsföring och olika samarbeten (så länge det märks ut tydligt, men det är en diskussion som de flesta hajat vid det här laget).
 
Men så har vi den här gruppen av influencers som bara vill inspirera till mer konsumtion. Där det är köpandet som genomsyrar allt och i princip det enda man visar upp är lyxiga resmål, en snygg kropp på en strand, nya mobilskal och köplänkar till olika plagg. Det blir snabbt så oerhört platt och jag har svårt att se hur det kommer att kunna hålla i längden. För mottagare bryr sig om trovärdighet och relevans. Och det betyder att man inte kan vara ambassadör för hur många olika slags hudvårdsmärken som helst eller tipsa om 50 nya tröjor att köpa varje vecka. Min förhoppning är att peaken på den typen av reklam sker nu och att både varumärken och influencers kommer att bli smartare samt mer strategiska och restriktiva framöver.
 
För jag tror att man även som influencer kommer behöva ett större syfte för att orka med. Det måste finnas en ambition, precis som bra artister kämpar på för att de i grunden vill sprida sin musik – inte tjäna pengar. Sedan kan man absolut få bli rik på kuppen som en bieffekt av sin passion, det har jag inget emot. Men det kan aldrig vara ens huvudsyfte. Att bara tjäna pengar på att lägga ut adlinks till Gina Tricot-plagg med mål att få sin målgrupp, ofta unga tjejer och kvinnor, att konsumera mer, det håller inte i längden. Och det är där det skaver rejält.
 
Självklart är detta till stor del influencernas ansvar, om inte annat mest för deras egna skull. Men även varumärkena och reklam- och PR-byråerna som jobbar med dessa har en roll i det hela. Jag själv arbetar ju på reklambyrå och ett av mina dagliga dilemman handlar om hur jag ska lyckas sälja varumärkenas produkter utan att falla i facket för konsumtionshets och omoral. Och just där tror jag det handlar om att sälja grejer på ett smartare och starkare sätt. För ja, de flesta människor kommer behöva ett telefonabonnemang men då kanske de kan välja ett som skänker sin vinst till välgörenhet. Eller om jag ska göra reklam för träningsskor så kanske det snarare ska handla om känslan av att klara nya mål, inte om en viss studsfunktion i sulan. Det är jättesvårt och ibland omöjligt, för i slutändan handlar det ju ändå om att tjäna pengar, det är jag medveten om. Men jag försöker hela tiden utmana och göra det så bra och smart och sunt som möjligt.
 
Därför är jag också extra mån om att tänka till på sådana här saker kring influencers. För rätt vad det är så sitter jag i ett möte och så säger någon, ibland en kund, ibland nån på byrån: ”Och så kan vi väl lägga på några influencers också?”, som att det vore samma sak som att köpa en helsida i Aftonbladet. För det kan det ju vara om man struntar i vem man väljer, vad den står för och vilka samarbeten den gjort innan. Men då blir det sällan särskilt bra heller. Därför är det mycket viktigare med influencers med en passion och ett större syfte, någon som passar varumärket. Det är först då det blir bra på riktigt.
 
Och ja, själv är jag väl knappast någon influencer med min blogg och mitt lilla Instragramkonto. Inte i den bemärkelsen att jag tjänar pengar på att influera andra i alla fall. Faktum är att jag går back varje månad på att driva den här bloggen eftersom jag betalar för att det inte ska synas någon störig reklam. Men jag ser det som att jag betalar för en fritidsaktivitet där jag får vara kreativ på en massa olika sätt och dessutom får respons från en samling smarta och trevliga människor så gott som dagligen och just nu räcker det för mig. Sedan om jag kan influera någon till att upptäcka nya låtar, laga mer vegetarisk mat, köpa saker på auktion, våga gå utanför ramarna när de klär sig eller ta upp ett dokument och skriva, då är det en fantastisk bonus och något jag är väldigt stolt över.
 
Så tack för att ni läser! Har ni några fler tankar kring detta område så får ni jättegärna dela dem. Och om inte det framgick så vill jag understryka att det finns väldigt många influencers som gör ett otroligt bra jobb och att det är de som också borde få uppmärksamhet och bra betalt för detta. Då har vi snart en ny bransch full av möjligheter som dessutom drivs främst av unga kvinnor, det känns extra bra.

Delta i diskussionen

15 kommentarer

  1. Gillar och uppskattar när du skriver såna här inlägg. Du visar verkligen nyans och att du har tänkt långt och mycket, samtidigt som du kan formulera dig på ett grymt sätt. Skriver under på allt! Speciellt länk-inlägg till 50 nya tröjor (och annat).

  2. Så himla spännande tankar! Var på en föreläsning idag som rörde det här ämnet lite grann. Föreläsaren menade att vi är generationen som föddes på toppen av maslows behovstrappa och att vi växte upp med tanken på att vi kan bli vad som helst. Därför, menade han, kommer vi kommer söka oss till jobb och innehåll som ger mening. Alltså vår passion och att bi också är beredda att ge allt för den. För pengar, mat och trygghet har vi redan.

  3. Håller verkligen med dig, och intressant att då höra från någon som jobbar inom reklambranschen, du har ju verkligen insikt i hur processen går till. Om alla som jobbade med reklam tänkte lika mycket på såna här frågor som du skulle världen bli bättre 🙂

  4. Som musikstudent så tänker jag att det är lite skillnad på en influencer och en musiker dock; du kan fortfarande lägga upp länkar till onlineaffärer på din blogg, samtidigt som du har ett normalt heltidsjobb. Men musiker som vill, som du säger, sprida sin musik, dom behöver kunna tjäna pengar på det, för det tar så mycket tid och resurser för att göra det och samtidigt måste du ju betala hyra och äta och LEVA. Det handlar inte nödvändigtvis om att bli rik; dom flesta vill bara att deras ekonomi ska kunna gå runt samtidigt som dom gör musik. Kanske är det bara lite känsligt för mig, men jag känner så många människor som lägger ner sin tid och sina egna pengar på att ge andra musik och underhållning… utan att få betalt för sitt jobb. Orden "bli rik på erfarenheter" är lite av ett bittersweet joke för oss som försöker leva på att göra musik. Ingen verkar tro att musiker behöver få betalt. But I digress haha.

    1. Ja, jag håller absolut med om att musiker ska få skäligt betalt för sitt jobb. Har själv studerat musik och gjort en hel del spelningar genom åren och vet hur svår den branschen är. Det jag syftade på var snarare att ens huvudanledning till att man håller på med musik måste vara musiken i sig och passionen i det (och därmed också oftast viljan att sprida den till fler), inte primärt drivkraften att tjäna massor av pengar. Sedan tycker jag att kulturen är superviktig och att kulturarbetare ska ha bra löner, men jag tror det är svår att bli en bra musiker med inställningen "nu ska jag göra en bra låt och bli rik på det" om man inte brinner för själva skapandet i sig. Hoppas det blev tydligare hur jag tänker nu! 🙂

  5. Åh, ja! Uppskattade verkligen det här inlägget! Har pratat om det här med flera av mina vänner, hur jag i princip har slutat läsa bloggar där det märks att det primära syftet är att tjäna pengar (att tipsa om 50 nya tröjor att köpa varje vecka är ett så bra exempel!!). Det känns inte genuint eller trovärdigt alls, och gör att jag tappar intresset efter ett eller två inlägg.

  6. Så intressant att läsa om, och håller med så mycket! Stör mig så mycket på den gruppen "influencers" som bara visar upp en perfekt värld och har typ 10 olika skidset med sig till en skidresa. Alltså typ INGEN har ju det egentligen, men ändå är det så många som påverkas och tänker att "ja, det är kanske rimligt att jag köper tre nya skidset fast jag redan har ett jag köpte förra året". Bara ETT exempel men det är ju helt sjukt. Ett annat exempel är att till exempel bära päls utan att vara påläst eller bry sig om att de faktiskt uppmuntrar till konsumtion av något som innebär ett extremt lidande för många djur.

    Skulle uppenbarligen kunna skriva en uppsats om detta lol, men min slutsats är att jag håller med om vad du skriver och tycker att ditt inlägg var så bra och välskrivet!

  7. TACK! du är så klok och inspirerande, du har verkligen fått mig att uppskatta många olika saker. några exempel: porslin som är second hand/inte vita från ikea, poesi, bilder tagna i morgonsolen. Keep up the good work. Kram <3

  8. Hittade precis din Instagram och blogg. Hujeda mig vad jag gillar dig redan! Så klok och inspirerande. Och jag vill också bli copy en vacker dag! Alltid kul att hitta nya personer att följa. Tack för ett fint inlägg. Emma/@emmagnifik

Lämna en kommentar

Lämna ett svar till jennifer Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *