Två reklamkampanjer jag har varit med och tagit fram

Jag försöker ju hålla min blogg relativt fri från reklam, men nu tänkte jag göra ett undantag för att visa upp två kampanjer som jag har arbetat med den senaste tiden. För er som inte vet så jobbar jag som copywriter på reklambyrån Animal, vilket betyder att jag kommer på idéer och ansvarar för den skrivna delen av reklamen. Sedan är såklart en massa andra människor inblandade i skapandet med ansvar för alltifrån design till den övergripande processen med budgetar och så vidare, men de detaljerna kan vi ta en annan gång.

Spotify Musik & Podcasts

Den första kampanjen som blev klar i höst var för Spotify. De ville belysa att de numera är en plattform för både musik & podcasts samt hur smidigt dessa två världar kan mötas. Här tog vi fram en rad olika exempel som på ett snabbt och enkelt, men helst också lite smart sätt, skulle förklara det.

Spotify Musik & Podcasts Spotify Musik & Podcasts

Våra annonser syntes dels på stora utomhusvepor som ni ser ovan, men också i digitala skärmar, på sociala medier och i videoformat. Kanske har de dykt upp i något av era flöden?

SEB From thinking. To Doing. SEB From thinking. To Doing. SEB From thinking. To Doing. SEB From thinking. To Doing. SEB From thinking. To Doing. SEB From thinking. To Doing.

Den andra kampanjen har vi tagit fram tillsammans med SEB och är en hyllning till svenskt entreprenörskap med målet att inspirera fler att våga ta steget och satsa på sina drömmar. Här får vi följa fem framgångsrika entreprenörer i olika branscher och utvecklingsfaser och ta del av deras idéer.

Den här reklamkampanjen grundar sig i en serie filmer där vi dels har en längre version här ovanför som berättar den övergripande historien. Sedan har varje entreprenör också fått en kort film som presenterar dem och deras idé. Om ni bläddrar till höger nedan ser ni alla fem olika porträtt.

Som ni märker är det två helt olika kampanjer för två ganska olika kunder, men båda har varit väldigt roliga att jobba med. Det är alltid en särskild känsla att gå ut på stan eller klicka sig in någonstans och se sin reklam skymta förbi, särskilt när man vet hur många timmar och personer det ligger bakom allt, men nu är jag redan i fart med att jobba med nya projekt som ska rulla ut framöver. Vi får se hur det blir när de är klara!

31+

Delta i diskussionen

7 kommentarer

  1. Hur funkar det med Spotifykampanjerna, är det de som bestämmer vilka poddar och artister som ska lyftas upp? Eller får typ artisterna betala extra för att vara med i kampanjen? Nyfiken!

    1. Vi får ofta listor med rekommendationer på vilka vi ska använda beroende på målgrupp, bredd, tidigare samarbeten osv. Sedan godkänns allt med de inblandade också. Utan att gå in för mycket på detaljer kan jag säga att det varierar en del på hur lätt det är att få igenom förslagen, Benjamin Ingrosso är enklare än Beatles exempelvis.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *