Frågor & svar om mitt jobb

Nu har jag svarat på alla era frågor om mitt jobb! Vad kul att ni undrade så mycket och var nyfikna på vad jag jobbar med. Jag hoppas att jag lyckats besvara allting, några frågor som var väldigt lika varandra slog jag ihop. Nu kör vi!

Hur ser en vanlig dag på jobbet ut?
Jag kommer till kontoret vid 9, häller upp en kopp kaffe, öppnar mailen och kalendern och sen kan egentligen vad som helst hända. Det låter verkligen som en klyscha men ingen dag är den andra lik. Vissa dagar har jag ganska mycket möten och då sitter vi och jobbar i olika grupper, träffar kunder eller får nya uppdrag. Andra dagar är mer öppna och då sitter jag oftast vid mitt skrivbord och skriver på olika grejer. Man kan säga att det är ungefär 50/50 mellan kreativt idéarbete och mer basic skrivande. När jag skriver kan det vara allt från ett manus, till ett manifest eller en liten instagrampost, det varierar verkligen från dag till dag. Kring 18-tiden brukar jag gå hem, ibland lite senare.

Hur ser det ut på din plats?
Jag sitter i ett stort rum tillsammans med alla andra kreatörer (dvs copywriters, art directors, designers och creative directors) på byrån. Vi har varsitt skrivbord och på mitt står en 27”s skärm som jag har min dator kopplad till. Förutom alla datorprylar har jag alltid minst en kaffekopp, ett block, en hel hög med pennor, massor av lösa papper och annat krafs omkring mig. Jag försöker hålla hyfsad ordning och lyckas väl ibland…

 

 Första soliga vårdagen i glashuset förra året


Är det sant att vi har ett glasväxthus och vad gör vi i så fall med det?
Ja, vårt kontor ligger högst upp i ett hus och till det har vi en terass. Från terassen kan man sedan gå upp för en trappa och där uppe på kontorets tak står ett litet glashus. Där kan man sitta och ha möten eller bara äta lunch under våren och hösten (på sommaren blir det supervarmt och på vintern är det för kallt). Perfekt om man vill få lite dagsljus! På vår sommarfest byggde vi om det till ett tyskt technorum med massor av rökmaskiner, också ett bra användningsområde…

Hur kommer det sig att kontoret ligger i en så fin lokal?
Det har jag inget direkt svar på faktiskt, många byråer brukar ha rätt fina lokaler tycker jag. Vi har haft vårt kontor här i ett par år och det som avgör är väl främst läget och att det finns tillräckligt med plats för oss alla.

Vad och var har du pluggat?
På gymnasiet läste jag musik med yrkesinriktning men framåt studenten kände jag att jag ville hitta på något annat. Eftersom jag alltid varit designintresserad så hittade jag en utbildning i Grafisk Design & Kommunikation vid Linköpings universitet som jag sökte. Jag kom in, gick där i tre år och tog min kandidatexamen år 2012. Tidigare har jag skrivit ett ganska utförligt med massor frågor och svar om min utbildning så undrar ni mer om den kan ni läsa här.

Vilka kunskaper hade du sedan tidigare?
Jag har ju min utbildning i grunden så klart, sedan var jag också projektanställd i olika kommunikationsuppdrag under sommaren och hösten innan jag började jobba som copywriter. Jag tror man alltid tjänar på att vara intresserad och nyfiken, att ha en blogg har exempelvis varit ett väldigt bra sätt att få utlopp för min kreativitet och öva mitt skrivande.

 

Hur fick du ditt jobb som copywriter?
Jag skickade faktiskt en spontanansökan i form av ett kärleksbrev. Jag tänkte att det bästa sättet att ta kontakt med någon man inte alls känner men som man gillar väldigt mycket är att göra precis som man gjorde i lågstadiet. Så jag skrev helt enkelt en digital lapp med ja [ ] nej [ ] kanske [ ] som alternativ. Tillsammans med detta bifogade jag en länk till min portfolio och mitt cv. Sedan fick jag komma på intervju och berätta mer om mig själv och vad jag kunde. Just då hade de dock inga lediga platser på byrån men några månader senare ringde de och frågade om jag ville börja och då sa jag ja såklart!

Hur är reklambranschen egentligen?
Oj, det beror helt på vad man har för bild av den men min generella uppfattning är att ju mer man vistas i den, desto mindre märker man att den är. Reklamstockholm är ganska litet även om det finns ett helt gäng byråer här. Reklambranschen kan vara sjukt spännande, kreativ och nytänkande i ena stunden men sedan finns det såklart en ganska snäv, trångsynt och trist del också. Jag tror att en stor nackdel är att det är väldigt mycket samma typer av människor i branschen. Människor med samma kulturella ursprung, som tillhör samma priviligierade klass och som gått precis samma utbildningar. Det är ju ganska ironiskt med tanke på att reklambyråer ofta ska göra reklam till en hel del sorts olika människor, då tror jag absolut det är en nackdel att vara alltför lika. Dock känner jag att jag hamnat i en rolig del av reklambranschen och på en bra byrå. Jag tycker det är väldigt kul att vi är en digital byrå för det innebär att vi gör många nya grejer och jobbar med saker som känns moderna och ligger i framkant.

Hur ser processen ut från första mötet med kund till slutresultatet?
Först kommer kunden med en brief (alternativt att vi kommer med en idé som vi tycker att de ska göra). Sedan lämnar vi en de-brief, det vill säga att vi presenterar hur vi tolkat briefen. Efter det kommer idéstadiet där vi hittar på massor av idéer som sedan tas ner till 2-5 stycken som vi presenterar för kund. Kunden väljer vilken idé de gillar bäst, tillsammans spikar man budget och alla detaljer. Sedan börjar produktionsfasen där vi gör ut allting, ibland tillsammans med andra produktionsbolag (typ en webbyrå om det ska byggas en hemsida till exempel). Till sist godkänner kunden och feedbackar och sedan är allt klart att rullas ut. Ungefär så här går det till, men självklart finns det undantag också.

Vilken är din roligaste grej att göra på jobbet?
Jag tycker alltid det är kul att börja på ett nytt uppdrag! Ta sig an en ny spännande kund, få en inspirerande brief (ett ”problem” att lösa) och sitta och komma på idéer i grupp. Hela framtagandet av en idé som ska landas i en snygg presentation och sedan säljas in hos en kund är nog min favoritgrej.

Hur mycket skriver du i ditt jobb?
Som jag nämnt tidigare är det cirka 50/50 mellan skrivande och kreativitet. Vissa dagar sitter jag och skriver nästan jämt, andra är det mycket mindre. Men ja, det blir ju en del ord per dag även om det oftast är ganska korta texter man skriver, det är sällan det blir någon novell liksom…

 

En heldag i studio på plåtning med en kund

Får du skapa mycket och vara kreativ?
Ja! Och detta är det absolut bästa med mitt jobb. Jag kan kolla på knäppa youtubeklipp, kasta ur mig helt befängda idéer, surfa internet varv efter varv, täcka hela whiteboards med planer och leka i fotostudios på en jobbdag. Värsta lyxen när man tänker på det!

Jobbar du med layout och textfördelning?
Nja, jag har ju lite designkunskaper i och med min utbildning men vi har designers och art directors på byrån som är mycket bättre på det än vad jag är. Dock händer det att jag gör lite mindre presentationer och sådant ibland, men det hör inte till mina vanligaste uppgifter.

Hur hittar man praktikplats?
Det bästa är om man har någon kontakt på någon byrå, det är alltid lättare att få en fot in då, även om jag också tycker att hela den här ”nätverksgrejen” är rätt trist ibland. Har man inte det skickar man ett trevligt mail och länkar till sin portfolio. Förhoppningsvis får man komma på kaffe och intervju. Och det bästa är nog att skicka mail till flera ställen! Tänk på att det finns massor av byråer och det är inte alltid de största som är roligast att vara på. Ofta kan man få göra mer grejer om man är på ett mindre ställe.

Hur kom du på att du ville bli just copywriter?
Det tog ganska lång tid innan jag fattade det. Jag har alltid tyckt det varit kul att skriva och just reklam och marknadsföring har jag också gillat, men jag tänkte liksom inte att jag skulle jobba med det. Det var nog först under mitt tredje år på universitetet som jag insåg att det ju är tusen gånger roligare att skriva schyssta meningar än att sitta och flytta pixlar i Photoshop. Ganska länge var jag också inne på själva strategibiten och tänkte att jag kanske skulle bli planner. Men så insåg jag att det fanns ett jobb som innebär att man får skriva, komma på idéer, jobba med varumärken och göra smart kommunikation = mitt drömjobb!

Finns det en press på att vara stereotyp reklamig?
Nej, det tycker jag inte, även om många kan uppfattas som just stereotypt reklamiga. Som tidigare nämnt så tror jag reklambranschen behöver många olika sorters människor för att kunna skapa bra reklam. Så mindre stereotyper och mer individer om jag får önska!

Hur mycket jobb är det? Måste man jobba dygnet runt?
Det är väldigt olika, vissa veckor kan det vara väldigt mycket jobb. Då hjälper det såklart att man tycker att jobbet är roligt även om det inte är hållbart att jobba över varje dag. Som alltid när man är relativt ny på en arbetsplats vill man ju visa framfötterna och vara ambitiös men jag tror inte jag jobbar mer än någon annan på mitt jobb. I och med att arbetet är kreativt och inte ett vanligt kontorsjobb krävs det ibland att man lägger lite extra tid. Så ja, jag jobbar över en del ibland men definitivt inte dygnet runt.

Hur många är ni på ditt jobb?
Jag tror vi är 17 stycken i nuläget. Jag tycker det är ganska lagom för man har bra koll på allesammans samtidigt som man inte behöver vara involverad i alla projekt som pågår.

 

 

Vad är bäst och sämst med jobbet?
Det bästa är att man får vara kreativ på arbetstid och göra massor av roliga saker. Plus mina jobbarkompisar som är superbra och fina människor hela högen. Det sämsta är att reklambranschen ibland är ganska omoralisk och sänder ut sjuka budskap, jag försöker dock undvika att skapa sådan reklam och att jobba med sådana företag.

Hur jobbar ni tillsammans i projekt?
Det beror väldigt mycket på vilken kund och hur stora projekten är. Men vi har olika projektgrupper med olika kunder så det finns inte bara ett fåtal personer jag jobbar med utan jag jobbar med nästan alla på något vis. Oftast är det en projektledare, en kundansvarig, en art director, en copywriter och en designer i varje grupp men det är väldigt olika som sagt.

Hur vet man om copywriter är rätt yrke för en?
Man gillar att skriva, man gillar att vara kreativ och man gillar att komma på idéer! Sedan får man kanske testa sig fram för att inse om det verkligen är ens grej, men så är det ju med allt här i livet. Man kan inte riktigt veta förrän man provat.

Hur viktigt är det att gå på en fin skola som exempelvis Berghs?
Inte så viktigt, eller jag har inte gjort det i alla fall. Vissa byråer vill ju typ bara anställa Berghs-folk och på ett sätt kan jag fatta det för nivån på utbildningen är hög och man ”vet vad man får”. Men samtidigt missar man ju massor av människor om man tänker så och då sitter man där med ett likriktat kontor igen. Det viktiga är att man visar vad man kan, att man har rätt tänk och att man gillar att jobba med reklam.

Hur mycket tjänar man som copywriter på en byrå?
Det är väldigt olika, men reklambranschen har ju generellt hyfsat höga löner. Så typ allt mellan 20-50.000 kanske? Jag ligger dock i nedre delen av den här skalan, hehe. 

Vilket är ditt drömuppdrag som copywriter? Vilken är din personliga drömkund?
Åh, detta är en supersvår fråga ju men jag gillar egentligen alla företag som tänker framåt och vill göra något digitalt och nytänkande. Efter min praktiktid på SAS tycker jag att det vore jättekul att jobba med ett flygbolag. Sedan gillar jag ju musik väldigt mycket så Spotify vore ju lite av en dröm. Och kanske något glassföretag – bara för att jag älskar glass!

Delta i diskussionen

4 kommentarer

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *