90s beach tour

tourFörra tisdagen hämtade jag upp min kompis Madde på stationen i Norrköping. Vi skulle nämligen åka på roadtrip tillsammans och hade fått låna en bil av mina föräldrar. De följande fem dagarna tillbringades således på vägarna med stopp på ett gäng utvalda platser: Färjestaden → Åhus → Värnamo. Vår lilla resa fick namnet 90s Beach Tour, en liten ordlek med vårt smeknamn 90s bitches (från Icona Pops I Love It, ni vet) som vi brukar få dras med eftersom vi ofta är de enda 90-talisterna i ett gäng med 80-talister. Men eftersom vår resa hade en tydlig strandprägel tyckte vi det passade att skruva till namnet något och därmed började 90s Beach Tour.

dag 1
Vår första resa gick till Öland och Färjestaden där vår gamla klasskompis Emelies familj bor. På Öland stannade vi i två dagar och hann både med en heldag på stranden, pizza och glass inne i Borgholm, grillkväll ute vid deras sommarstuga och lite loppisstopp.

dag 3
På torsdagen åkte vi sedan vidare, ner mot Skåne och Åhus. Där stannade vi till på stranden Äspet och åt rökta räkor, baguette och aioli. Sedan badade vi i det svalkande havet, plöjde böcker i solen och spelade yatzy. Mot kvällen gjorde vi ett kort glasstopp i Åhus innan vi åkte ut till Landöns camping där vi slog upp vårt lilla tält och övernattade.

åhus

dag 4Dagen därpå packade vi ihop vårt tält, åt frukost i sällskap med en arg svanfamilj och satte kurs mot Värnamo. Där har vår andra gamla klasskompis, Ella, sitt barndomshem. Fredagen ägnades åt häng på badplatsen (bad i en insjö kändes som en varm pool efter alla kalla havsdopp), fotboll i trädgården, rökt makrillsmiddag och på kvällen fick vi följa med Ellas pappa ut och fiska. Det var en perfekt stilla kväll, alldeles ljummen och med en magisk solnedgång. Ett bättre och mer idylliskt avslut på vår roadtrip kunde vi inte få!

Delta i diskussionen

4 kommentarer

1. haha, älskar ert smeknamn! och namnet på resan. jag och en kompis roadtrippade i norra Sverige för två somrar sedan och döpte då den till The great northern roadtrip. det är nämligen viktigt med namn på resor en gör!

2. roadtrip känns som en sån sommargrej jag MÅSTE göra nån gång. Sicken tur ni verkar haft med vädret också, klarblå himmel på alla bilder juuu <3